Bård Hoksrud (FrP): I forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan vil det være viktig å identifisere flaskehalser og viktige transportkorridorer på riksveinettet vårt.
Derfor er det ønskelig å få et oppdatert ÅDT-kart likt det som ble gitt som svar på skriftlig spørsmål: 15:1986 (2011-2012), og er det utarbeidet et liknende kart over viktige næringsveier med stor grad av varetransport?
Begrunnelse
I Innst. 241 S (2017-2018) fattet Stortinget vedtak: 681, hvor Stortinget ba regjeringen i forbindelse med rullering av Nasjonal transportplan kartlegge hvilke strekninger av fylkesveiene og riksveiene som er de viktigste eksportveiene, og i den forbindelse vurdere hvordan viktige eksportveier bedre kan opprustes til å dekke næringslivet sitt behov.
Dette var en stor seier for Fremskrittspartiet, som har vært opptatt av å se en større sammenheng med næringslivets behov når vi planlegger for morgendagens veier.
I tråd med vedtaket i Stortinget har SD i sin oppdragsbeskrivelse bedt underliggende virksomheter om å identifisere hvilke av våre riksveier og fylkesveier som er av særlig betydning for næringslivet. I en liten økonomi som Norge er vi helt avhengige av å ha en velfungerende infrastruktur for næringslivet slik at vi raskt og smidig får eksportert ut våre varer ut til verdensmarkedet.
Norge eksporterte i 2019 sjømat for tett over 100 milliarder, og det er anslått at veksten i sjømatnæringen skal fortsette å nå nye høyder videre fremover. Ingen har det så travel som en død laks sies det, og det vil derfor være avgjørende når vi nå planlegger infrastruktur for fremtiden at vi også ser hvilke behov det er for varetransport. Sjømatnæringen trekker jeg her frem som et godt eksempel, fordi denne næringen eksisterer langs kysten hvor det ellers vil være lavere ÅDT-tall enn det er i mer befolkningstette strøk. Samtidig vet vi at lasten som går på disse veiene er ferskvare og forringes dersom den ikke når ut til markedet raskt og effektivt.
Verdien og gevinsten for norsk økonomi av å i større grad identifisere viktige næringsveier vil derfor være stor i det videre arbeidet med nasjonal transportplan.