Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:1284 (2019-2020)
Innlevert: 27.03.2020
Sendt: 30.03.2020
Besvart: 03.04.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Dagens regelverk gir liten fleksibilitet i bruk av båt og mannskap for fiske av kvoter. I tilfelle der mannskap blir smittet av korona vil det kunne få dramatiske konsekvenser.
Vil statsråden vurdere å gi midlertidig økt fleksibilitet med mulighet til å benytte annet fartøy eller mannskap, dersom et rederi blir rammet av korona?

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Jeg forstår representantens spørsmål dit hen at det gjelder bruk av innleid fiskefartøy og innleid mannskap dersom et fiskebåtrederi blir rammet av korona. La meg derfor først gi en beskrivelse av gjeldende regelverk og forvaltningspraksis.
Det klare utgangspunktet i dagens regelverk er at det er forbudt å bruke innleid fartøy til ervervsmessig fiske og fangst. Det er flere grunner for dette forbudet, blant annet skal det forhindre omgåelse av strukturkvoteordningene ved å motvirke at ett og samme fartøy fisker to kvotesett i løpet av kvoteåret. Regelverket åpner likevel for bruk av leiefartøy i to typetilfeller, ved havari/forlis, og i forbindelse med kontrahering av nybygg. Ved havari/forlis som medfører vesentlig driftsavbrudd er utgangspunktet at rederiet kan få tillatelse til bruk av leiefartøy i inntil seks måneder, i påvente av at det havarerte/forliste fartøyet blir reparert eller nytt fartøy anskaffet. Ved kontrahering av nybygg er utgangspunktet at rederiet kan få tillatelse til bruk av leiefartøy i inntil to år, i påvente av at nybygget blir levert fra verft. I begge tilfeller er det mulig å få forlenget leiefartøytillatelsen ved forsinkelse som skyldes forhold utenfor rederiets kontroll.
Fiskeriregelverket inneholder ikke et tilsvarende generelt forbud mot innleie av mannskap, men enkelte begrensninger gjelder. Bl.a. stilles det som hovedregel krav til rederiet som tildeles leiefartøytillatelse om at det skal bruke eget mannskap på leiefartøyet, men det er rom for unntak. Formålet er å sikre at rederiets ansatte ikke skal miste inntekt som følge av at forvaltningen tildeler tillatelse til å bruke leiefartøy.
Når det gjelder spørsmålet om å endre regelverk eller forvaltningspraksis som følge av korona, så kan jeg forsikre om at jeg har stor oppmerksomhet om dette om dagen. Vi mottar mange henvendelser fra enkeltfiskere og har løpende dialog med næringens organisasjoner for å kartlegge utfordringer og vurdere hvilke tiltak som er hensiktsmessige. Det kan i den sammenheng være at ulike hensyn taler for ulike løsninger, samtidig som avgjørelsen må tas raskt. Det er etter min mening også viktig å unngå større endringer enn nødvendig, for ikke å undergrave balansen mellom ulike hensyn som utformingen av fiskeriregelverket tross alt gjerne baserer seg på.
Når det gjelder bruk av innleid fartøy og innleid mannskap, er det foreløpig min vurdering at regelverk og forvaltningspraksis allerede er innrettet slik at det faktisk tar høyde for mange av de spesielle utfordringene som korona-situasjonen reiser. Jeg kan peke på at det ikke finnes noe generelt forbud mot "innleie" av mannskap, og at de begrensningene som finnes, er såpass fleksible at det er mulig å ta hensyn til korona-utfordringer i enkeltsaker som forvaltningen behandler. Jeg kan også peke på at det er adgang til å forlenge leiefartøytillatelser ut over normal varighet ved forsinkelse som skyldes forhold utenfor rederiets kontroll, og at det vil være aktuelt å benytte denne adgangen da effekten av korona-situasjonen normalt vil måtte anses for å ligge utenfor rederiets kontroll.
Jeg ser det på denne bakgrunn ikke umiddelbart som aktuelt å gjøre endringer i regler og praksis for bruk av leiefartøy, men er også klar over at dette kan endre seg på grunn av korona-situasjonen. Jeg vil derfor følge nøye med på utviklingen sammen med næringens organisasjoner, og lytte til konkrete innspill, slik at jeg raskt vil kunne gjøre nødvendige grep dersom situasjonen skulle tilsi det.