Skriftlig spørsmål fra Trond Giske (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1318 (2019-2020)
Innlevert: 05.04.2020
Sendt: 14.04.2020
Besvart: 16.04.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Trond Giske (A)

Spørsmål

Trond Giske (A): Tre rapporter som regjeringen har bestilt i forbindelse med korona-pandemien er besluttet unntatt offentlighet.
Hva er begrunnelsen for dette, og hva vil statsråden gjøre for å gi pressen og offentligheten innsyn i disse viktige offentlige dokumentene?

Begrunnelse

I håndteringen av krisen tas mange beslutninger på kort tid. Det gjør det utfordrende å legge til rette for den nødvendige og viktige offentlige debatten om beslutningene som skal tas. Mediene gjør en viktig jobb med å bringe frem ulike perspektiver og meninger rundt de viktige temaene de politiske organene har til behandling. Det er derfor viktig å sørge for best mulig vilkår for en slik offentlighet.
Det er bred praksis for at departements- og regjeringsinterne dokumenter som underlag for beslutninger normalt ikke er offentlige. I dette tilfellet dreier det seg imidlertid om utredninger og vurderinger fra eksterne organer. Her er normal praksis at slike rapporter og utredninger er offentlige, også når de skal fungere som underlagsdokumenter for beslutninger i regjering og departementer.
Flere medier har reagert på at dokumentene er besluttet unntatt offentlighet, og det er viktig å få frem hva begrunnelsen for dette er. Det er også viktig å få en begrunnelse for hvorfor dokumentene er unntatt offentlighet nå, men planlagt frigitt etter at regjeringen har tatt sine beslutninger.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Jeg antar representanten Giske sikter til rapportene som ble utarbeidet i forkant av regjeringens kunngjøring om endringer i korona-tiltakene tirsdag 7. april. Rapportene ble offentliggjort samtidig som regjeringen fremla sin beslutning, og ligger tilgjengelig på Helsedirektoratets nettsider (https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/regjeringen-videreforer-alle-tiltak-frem-til-20.april#rapporter-).