Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1356 (2019-2020)
Innlevert: 17.04.2020
Sendt: 20.04.2020
Besvart: 30.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): SVV har nå funnet gode løsninger for selve E6 Svenningelv-Lien, men hovedmålsettingen for prosjektet er endret. Endringene gir dårlige tilrettelegging for myke trafikanter i lokalvegnettet, gjør det vanskelig for næringslivet og er ikke gunstig for stedsutvikling i kommunesenteret Trofors.
Er statsråden enig i at enten må målene i opprinnelig plan ivaretas, eller så må endringene i mål legges til grunn for å vurdere bompengevedtakets gyldighet?

Begrunnelse

Hovedmålsettingen for prosjektet er endret betydelig fra planen vedtatt den 12.06.2013 og til det nåværende forslag til reguleringsplan. Målformulering i planen av 12.06.13 er grunnlaget for vedtatt bompengefinansiering. Å foreta en så grunnleggende endring i målformulering gjør at bompengevedtakets gyldighet må vurderes. Det er heller ikke riktig at rekkefølgen på parseller i et vegprosjekt blir avgjørende for strekningene gjennomføres, og om målsettingene endrer seg.
Utdrag fra planforslaget av 12.06.13, reguleringsplan for E6 Brattåsen – Lien, består i realiteten av to delprosjekter og er et todelt planforslag som både inneholder ny E6 og utvikling av Trofors tettsted:
Bygging av 15 km ny E6 og Utvikling av Trofors tettsted som følge av at E6 flyttes - stedsutvikling Flytting av E6 og bygging av ny innfart til Trofors sentrum vil endevende trafikken i/ gjennom tettstedet. Eksisterende E6 blir avlastet for gjennomgangstrafikk og skal bli en del av lokalvegsystemet både i tettstedet og i bygdelagene som ligger langs dagens veg.
Hovedmålsettingen for planforslaget av januar 2020 er å sikre en enhetlig, effektiv, forutsigbar og sikker transportåre inn til og ut fra Nord-Norge og internt i Helgelandsregionen.
Målformuleringen er i plan av 12.06.13 er vesentlig mer omfattende:
Planen omfatter alle arealinngrep som vil være nødvendige i forbindelse med bygging av E6, tilstøtende lokalveger og gang- og sykkelveger, samt nødvendige deponiareal/riggareal og massetak. Planen skal legge til rette for rasjonell drift og vedlikehold av framtidig vegnett.
Prosjektet skal bidra til bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og reduserte miljøulemper ved å:

• Korte inn reisetid og gi bedre forutsigbarheten for trafikantene
• Trafikksikre og lett lesbare løsninger for alle trafikantgrupper
• Separere lokaltrafikk fra E6
• Tilrettelegg for myke trafikanter i lokalvegnettet
• Redusere transportkostnadene for næringslivet
• Redusere ulemper for gjennomgangstrafikk
• Ivareta landskapskvaliteter, kulturmiljø og naturmiljø
• Vektlegge løsninger som er gunstig for stedsutvikling

(Understrekningene er mine, for å vise hva som er de mest kritiske endringene, mellom ny og tidligere målsetting.)

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at det i henhold til Prop. 148 S (2014-2015) er Stortingets beslutning og hovedmålsetting at det skal gjennomføres en trinnvis utbygging og utbedring av E6 på Helgeland til en sammenhengende god og ensartet standard. Denne hovedmålsettingen gjelder for alle reguleringsplanene på strekningen.
I reguleringsplanen som ble vedtatt i 2013 ble rv. 73 foreslått lagt gjennom Trofors sentrum. En realisering av planen ville medført en betydelig trafikkøkning gjennom sentrum og trafikksikkerhetstiltak for gående og syklende ble inkludert i prosjektet. Reguleringsplanen fra 2013 inkluderte disse tiltakene. I den senere prosjekteringen ble det avdekket meget dårlige grunnforhold og den valgte traseen ble omarbeidet for å redusere miljøpåvirkning og sikre kostnadskontroll.
I forslag til ny reguleringsplan vil ikke rv.73 bli lagt gjennom sentrum. Forslaget inkluderer derfor ikke sentrumstiltak i samme grad, men går mer direkte mot målet lagt til grunn gjennom Prop. 148 S om å utvikle E6. Dette er i tråd med regjeringens mål om å få mer vei for pengene.
Anleggsperioden vil vare anslagsvis i 3-4 år og gi en økt trafikkbelastning i Trofors sentrum. For å ivareta trafikksikkerheten i denne perioden vil det bli gjennomført flere avbøtende tiltak som blant annet inkluderer etablering av ca. 1700 meter vegbelysning, utbedring av to kommunale veier og bygging av gang og sykkelveibru over elva Vefsna ved Troforsen. Tiltakene vil ved anleggsslutt forbli i det kommunale og fylkeskommunale veinettet og gir økt samlet nytte for samfunnet av investeringene som gjøres.
Jeg legger etter dette til grunn at ny reguleringsplan er i samsvar med hovedmålsettingen for E6 Helgeland og ikke endrer forutsetningene for bompengevedtakets gyldighet som gitt gjennom Prop. 148 S. Politisk ledelse i Samferdselsdepartementet vil likevel i løpet av kort tid invitere Grane kommune til et møte for å lytte til de lokale innspillene og diskutere saken nærmere.