Siv Mossleth (Sp): SVV har nå funnet gode løsninger for selve E6 Svenningelv-Lien, men hovedmålsettingen for prosjektet er endret. Endringene gir dårlige tilrettelegging for myke trafikanter i lokalvegnettet, gjør det vanskelig for næringslivet og er ikke gunstig for stedsutvikling i kommunesenteret Trofors.
Er statsråden enig i at enten må målene i opprinnelig plan ivaretas, eller så må endringene i mål legges til grunn for å vurdere bompengevedtakets gyldighet?
Begrunnelse
Hovedmålsettingen for prosjektet er endret betydelig fra planen vedtatt den 12.06.2013 og til det nåværende forslag til reguleringsplan. Målformulering i planen av 12.06.13 er grunnlaget for vedtatt bompengefinansiering. Å foreta en så grunnleggende endring i målformulering gjør at bompengevedtakets gyldighet må vurderes. Det er heller ikke riktig at rekkefølgen på parseller i et vegprosjekt blir avgjørende for strekningene gjennomføres, og om målsettingene endrer seg.
Utdrag fra planforslaget av 12.06.13, reguleringsplan for E6 Brattåsen – Lien, består i realiteten av to delprosjekter og er et todelt planforslag som både inneholder ny E6 og utvikling av Trofors tettsted:
Bygging av 15 km ny E6 og Utvikling av Trofors tettsted som følge av at E6 flyttes - stedsutvikling Flytting av E6 og bygging av ny innfart til Trofors sentrum vil endevende trafikken i/ gjennom tettstedet. Eksisterende E6 blir avlastet for gjennomgangstrafikk og skal bli en del av lokalvegsystemet både i tettstedet og i bygdelagene som ligger langs dagens veg.
Hovedmålsettingen for planforslaget av januar 2020 er å sikre en enhetlig, effektiv, forutsigbar og sikker transportåre inn til og ut fra Nord-Norge og internt i Helgelandsregionen.
Målformuleringen er i plan av 12.06.13 er vesentlig mer omfattende:
Planen omfatter alle arealinngrep som vil være nødvendige i forbindelse med bygging av E6, tilstøtende lokalveger og gang- og sykkelveger, samt nødvendige deponiareal/riggareal og massetak. Planen skal legge til rette for rasjonell drift og vedlikehold av framtidig vegnett.
Prosjektet skal bidra til bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og reduserte miljøulemper ved å:
• Korte inn reisetid og gi bedre forutsigbarheten for trafikantene
• Trafikksikre og lett lesbare løsninger for alle trafikantgrupper
• Separere lokaltrafikk fra E6
• Tilrettelegg for myke trafikanter i lokalvegnettet
• Redusere transportkostnadene for næringslivet
• Redusere ulemper for gjennomgangstrafikk
• Ivareta landskapskvaliteter, kulturmiljø og naturmiljø
• Vektlegge løsninger som er gunstig for stedsutvikling
(Understrekningene er mine, for å vise hva som er de mest kritiske endringene, mellom ny og tidligere målsetting.)