Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1362 (2019-2020)
Innlevert: 19.04.2020
Sendt: 20.04.2020
Besvart: 24.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvilke tiltak kan gjennomføres slik at Follobanen står ferdig som planlagt i 2022?

Begrunnelse

Før påske ble det varslet en utsettelse av Follobanen. Follobanen har vært et prosjekt som allerede har hatt utsettelser og kostnadsoverskridelser. Utsettelsene er krevende for både innbyggere og næringsdrivende i både Follo og Østfold.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Bane NOR har varslet en risiko for utsettelse, og risikoen er i stor grad forbundet med ferdigstillelse av arbeidene etter Condotte-konkursen og den påfølgende innstallering av jernbaneteknisk utstyr. Den siste tiden har koronapandemien bidratt til ytterligere usikkerhet for fremdriften. Bane NOR opplyser at foretaket har iverksatt og jobber intensivt med risikoreduserende tiltak for å sikre åpning av hovedtunnelene mellom Oslo og Ski, og ferdigstillelse av Ski stasjon i 2022. Det planlegges for noe restarbeider inne på Oslo S i 2023.
Bane NOR opplyser videre at arbeidene i påsken ble gjennomført som planlagt, og prosjektet er i ferd med å sluttføre en reforhandlet, realistisk fremdriftsplan med den jernbanetekniske entreprenøren ved Oslo S. Foretakets vurdering er at dette har medført at risiko for utsettelse nå er noe lavere enn for et par måneder siden, og prosjektet legger fortsatt til grunn at hovedtunnelene mellom Oslo og Ski vil kunne tas i bruk fra 2022.
Arbeidene går også fortsatt etter planen for åpning av trafikk fra den første nye delen av Ski stasjon fra august 2020. Det er imidlertid en betydelig restrisiko i prosjektet som Bane NOR informerer om at de jobber systematisk med å ta ned. Denne restrisikoen vil inngå i den varslede utredningen av nytt kostnadsanslag frem mot sommeren.