Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1373 (2019-2020)
Innlevert: 21.04.2020
Sendt: 21.04.2020
Besvart: 29.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Statsminister Erna Solberg kom med lovnader om støtte til gods på båt mellom Bodø og Tromsø under valgkampen 2019. Dette hørte alle som var på NHOs arrangement 16. august, og NRK meldte derfra: «Regjeringen lover at de skal sette av midler for å få godstransporten over på båt mellom Tromsø og Bodø». Stortinget ønsker mer gods over fra vei til sjø og bane. Det haster og det er viktig for både trafikksikkerhet og klima.
Når skal valgløftet om støtte til gods på sjø, strekning Bodø –Tromsø, oppfylles?

Begrunnelse

Det er viktig for både trafikksikkerheten og klimaet å få mer gods over fra vei til sjø og bane, spesielt i nord hvor vinterveiene er svært vanskelige og firefelts-motorvei er fraværende.
Nå er det såkalte «Næringsmiddeltoget» hvor mer av matvaretransporten flyttes over fra vei til bane mellom Trondheim og Bodø kommet i drift. Fra før gikk det to godstog på strekningen i døgnet, men fra 1. april i år kom et tredje på skinnene. Ambisjonen er ikke snauere enn at man håper å få på plass ytterligere ett i 2021. Dette er flott, og det bidrar til at det blir enda viktigere å få på plass en godsbåt fra Bodø og nordover.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen jobber målrettet for å styrke nærskipsfarten og overføre mer gods fra vei til sjø og bane. En tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til sjø ble etablert i 2017 som en treårig prøveordning. Ordningen er et målrettet virkemiddel for å realisere godsoverføring fra vei til sjø. Tilskudd fra denne ordningen skal bidra til at etableringen av samfunnsmessig lønnsomme sjøtransporttilbud ikke hindres av svak bedriftsøkonomisk lønnsomhet i en oppstartsfase. Støtten vil avlaste risikoen ved å starte opp et nytt tilbud.
Kystverket forvalter ordningen, og høsten 2018 gjennomførte de en foreløpig evaluering. Kystverket vurderte da at ordningen er et viktig element i regjeringens satsing på godsoverføring, og konkluderte med at ordningen burde videreføres. Slik statsministeren viste til i Bodø i 2019 ble ordningen som skal sikre godsoverføring fra vei til sjø videreført, og fra statsbudsjettet for 2020 da som en ordinær tilskuddsordning uten tidsbegrensning.
Ordningen er utformet i tråd med EØS-avtalens retningslinjer for offentlig støtte til maritim transport og er godkjent av EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Det er Kystverket som gjennomfører søknadsprosesser og tildeler tilsagn om tilskudd. Alle som tilfredsstiller kravene som er beskrevet i ordningens retningslinjer, kan søke om støtte fra denne ordningen. Også prosjekter for etablering av nye sjøtransporttilbud mellom Bodø og Tromsø som flytter gods over på kjøl vil kunne være aktuelle for ordningen. Det kreves av prosjektene som får støtte at de genererer samfunnsnytte som følge av at transporten foregår på kjøl istedenfor på vei, er avhengige av støtte for å opprettes og at de er levedyktige etter støtteperiodens utløp (som maksimum er 3 år). Kystverket må også undersøke om et prosjekt vil kunne ha negativ virkning på konkurransen, og i denne vurderingen er det viktig at det nye tilbudet som etableres, i størst mulig grad henter godset fra vei og ikke fra eksisterende sjøtransporttilbud eller jernbane.
I tillegg til tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til sjø, vil jeg også trekke frem to andre tilskuddsordninger som kan bidra til godsoverføring og styrking av nærskipsfarten. En tilskuddsordning for havnesamarbeid ble etablert i 2015. Denne skal legge til rette for at sjøtransportens konkurranseevne styrkes ved at havnene etablerer gode samarbeidsløsninger.
Regjeringen etablerte i 2019 en tilskuddsordning for investering i effektive og miljøvennlige havner. Ordningen er foreløpig en treårig prøveordning. Sjøtransporten bruker mye tid i havn, og havneaktivitetene er derfor viktige faktorer i effektiviseringen av sjøtransporten og logistikkjedene. Effektiviseringsgevinster i havnene kan komme aktører i hele logistikkjeden til gode og bidra til økt konkurranseevne for sjøbaserte transportløsninger.