Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1412 (2019-2020)
Innlevert: 23.04.2020
Sendt: 24.04.2020
Besvart: 06.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Alle bestilte oppkjøringer er på bakgrunn av koronakrisen kansellert ut mai. Dette er begrunnet i at kandidatene ikke har fullført nødvendig opplæring for å kunne gjennomføre oppkjøringen. Det jobbes samtidig med å utarbeide en bransjestandard for smittevern som er påkrevd for at trafikkskolene igjen kan starte opp med trafikkopplæring.
Når vil denne bransjestandarden være på plass, og vil trafikkstasjonene kunne ta unna de oppkjøringene som nå venter uten ekstra ressurser?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som del av helsemyndighetenes vedtak om stengning ved koronautbruddet, ble også trafikkskolene stengt. Enkelte deler av virksomheten ble ikke ansett omfattet, som praktisk opplæring på motorsykkel, moped og snøscooter. Ved endringer fra 16. april ble det åpnet for teoriopplæring i mindre grupper. Ved endring fra 30. april ble kravet til avstand mellom personer redusert fra to til en meter. Dette gjør at det også kan gjennomføres praktisk trafikkopplæring i de tyngste kjøretøyene der avstandskravet kan oppfylles. Den praktisk viktige opplæringen som foregår i personbil er imidlertid fortsatt ikke tillatt.
Bransjeorganisasjonene for trafikkskolene har utarbeidet et utkast til en bransjestandard for smittevern for trafikkopplæring som er oversendt helsemyndighetene. Vi avventer helsemyndighetenes tilbakemelding på denne, og om når og med hvilke smittevernforutsetninger øvrig opplæring i bil kan gjenopptas.
Statens vegvesen opplyser at de så langt har kansellert ca. 15 000 praktiske prøver. Fra 29. april gjenåpnet de praktiske prøver på motorsykkel. De vil også gjenoppta førerprøver i de tyngste førerkortklassene fra 7. mai. Når de kan gjenoppta øvrige praktiske prøver i bil er avhengig av når og på hvilke vilkår trafikkopplæring i slike kjøretøy kan gjenopptas, jf. over.
Det er harmoniserte minimumskrav til førerprøvesensorer i EØS. Det tar derfor tid å utdanne og godkjenne førerprøvesensorer og det vil være eksisterende sensorer som må benyttes når førerprøver i bil kan gjenopptas.
Antall førerprøvesensorer i Norge er tilpasset en normal etterspørsel. Selv om Statens vegvesen vil prioritere prøvevirksomheten når den kan gjenopptas, vil det bli en betydelig utfordring å ta unna alle kandidatene som har fått utsatt prøven, spesielt når dette kommer på en tid på året hvor aktiviteten tradisjonelt er svært høy. Det må også tas hensyn til at en del sensorer er i risikogruppe for korona. Det vil derfor ta tid før situasjonen er normalisert.