Eigil Knutsen (A): Hvor stor likviditetslettelse beregner regjeringen at petroleumssektoren vil få tilført per år fremover dersom forslaget om direkte utgiftsføring av nåverdien av avskrivinger neddiskonteres med selskapenes avkastningskrav mellom 9 – 13 % i stedet for med risikofrirente som er antatt mellom 0,1 - 0,9 % i forslaget fra norsk olje og gass?
Begrunnelse
I budsjettspørsmål 25 fra FRP datert 30.03.2020 svarer Finansdepartementet på et spørsmål fra FRP at å midlertidig legge om petroleumsskatteregimet til direkte utgiftsføring innebærer en påløpt kostnad i 2020 på 82 mrd. kroner og i 2021 på 54 mrd. kroner. Det langsiktige provenytapet som er hhv. 1,8 og 1,6 mrd. kr. (Kilde: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Sporsmal-knyttet-til-korona-tiltak/Skatteravgifter/Fremskrittspartiet25/?query=SD%c3%98E&parti=&sort=date&all=true#hopp95991) Svaret avviker noe fra ønsket til fra Norsk olje og gass, NHO og LO, som sier at nåverdien av kontantstrømmen skal utgiftsføres direkte, ikke hele investeringsbeløpet. Et avgjørende punkt i spørsmålet om skatteendringen fører til over- eller underinvestering i samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter er avkastningskravet. Petroleumsselskapene har i lang tid hevdet at Finansdepartementet bruker feil avkastningskrav, men foreslår nå at risikofrirente skal brukes for å neddiskontere nåverdien av investeringer slik at denne nåverdien kan utgiftsføres direkte.