Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1474 (2019-2020)
Innlevert: 30.04.2020
Sendt: 30.04.2020
Besvart: 07.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Forstår regjeringen at det nå går mot en kritisk situasjon for fiskerihavnene i store deler av landet og har regjeringen til intensjon å imøtekomme fylkeskommunene i tvisten rundt overtagelse av fiskerihavner, i så fall på hvilken måte?

Begrunnelse

Fiskerihavnene er av svært stor betydning for at vi i nord skal kunne skape næringsaktivitet basert på ressursene i havet. Gode fiskerihavner gir trygge forhold for kystfiskeflåten, de sikrer bosetting langs kysten, og de er en viktig del av transportsystemet mellom kyst og marked. Sjømatnæringen bidrar til store nasjonale eksportinntekter, og i Nordland er det et stort behov for å få realisert planlagte prosjekter for å sikre videre vekst og utvikling.
I dagens Nasjonale transportplan (NTP) for perioden 2018 – 2029, ligger fiskerihavnene Andenes, Røst og Værøy inne, investeringskostnaden for disse er nærmere 1 milliard kroner. I tillegg må Ballstad havn prioriteres. Utfordringen er at det ikke er bevilget tilstrekkelig midler til å realisere disse prosjektene innen fylkeskommunale rammer, og Nordland – som er regionen med flest fiskerihavner i landet - ender opp i en situasjon der høyst nødvendige tiltak ikke kan gjennomføres. Det er også et stort vedlikeholdsetterslep på mange av fiskerihavnene i fylket, og det må tas økonomisk høyde for økte kostnader til reparasjoner etter stormskader, og styrking av konstruksjoner for å takle mer ekstremvær.
Fiskerihavnene i Nordland er fortsatt et statlig ansvar, all den tid regionene fra og med Møre og Romsdal og nordover ikke har kommet til enighet med staten om oppgaveoverføringen. Departementet må snarlig å imøtekomme fylkeskommunene i denne saken, og sørge for at de økonomiske overføringene gjenspeiler oppgavene regionene skal overta.
Fiskerihavnprosjektene Andøy, Værøy, Røst og Ballstad må gjennomføres så raskt som mulig med statlig finansiering. Prioritering og igangsetting av disse prosjektene vil også være viktige tiltak for å stimulere entreprenører og lokalt næringsliv i Nordland, som grunnet koronasituasjonen har et sterkt redusert aktivitetsnivå.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Gjennom Prop. 84 S (2016-2017) Ny inndeling av folkevalt regionalt nivå og Stortingets behandling av denne er det lagt til grunn at fylkeskommunene skal overta statens eierskap og forvaltningsansvar for fiskerihamneanlegg, og at dette skal skje gjennom avtale med hver fylkeskommune. Det er videre lagt til grunn at midlene til fiskerihavner over Samferdselsdepartementets budsjett vil overføres til fylkeskommunene etter at det er inngått avtale om overtakelse av fiskerihavneanlegg.
Det er så langt inngått avtaler med fylkeskommunene fra Vestland og sørover, mens det gjenstår å inngå avtaler med fylkeskommunene fra Møre og Romsdal og nordover. Det betyr at 33,4 mill. kroner av i alt 154,8 mill. kroner til formålet på 2020-budsjettet er lagt over på rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Det ble i februar d.å. avholdt et møte mellom politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og de gjenværende fylkeskommunene som ikke har inngått avtale. Vi tar med oss innspillene fra blant annet dette møtet i det videre arbeidet med å få på plass en endelig løsning for den del av regionreformen som går på overføring av fiskerihavneanleggene til fylkeskommunene.
Jeg ønsker å videreføre dialogen med de gjenværende fylkeskommunene med sikte på at vi kan komme frem til en løsning så snart som mulig.