Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1506 (2019-2020) Innlevert: 05.05.2020 Sendt: 05.05.2020 Besvart: 12.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Roy Steffensen (FrP): Boknafjordsambandet har i dag en ÅDT på ca. 4 200 kjøretøy, og mottar i snitt 450 mill. kr per år i subsidier i kontraktsperioden. Forventet ÅDT med Rogfast er 5 950 kjøretøy. I Aftenbladet 4.mai 2020 kan vi lese at vegdirektoratet mener konkurrerende ferjedrift utgjør en trussel for finansieringen til Rogfast. Tror statsråden det er grunnlag for privat ferjedrift uten subsidier for ca. 22,5 % av 5 950 kjøretøy, altså ca. 1 350 kjøretøy, når vi vet at transporten av 4 200 kjøretøy er avhengig av ca. 450 millioner kr per år i subsidier?
Knut Arild Hareide: Resultatet av utlysningen av den første store kontrakten for E39 Rogfast viste at kostnadsøkningene i prosjektet ble store. Statens vegvesen som byggherre valgte derfor i 2019 å avlyse konkurransen for den første av tre store tunnelkontrakter. Sluttprognosen som lå til grunn for etatens beslutning om å stanse prosjektet var på 25,0 mrd. kr, dvs. en økning på 6,4 mrd. kr i forhold til vedtatt styringsramme for prosjektet. Statens vegvesen har nå gjort en gjennomgang av prosjektet i to deler. Internt har etaten sett på kostnadsoptimalisering. Samtidig har Ernst & Young på oppdrag fra etaten sett på kostnader, kontraktsstrategi og finansieringsplan. Denne jobben har vært viktig for å få det fulle bildet av utfordringene i prosjektet.Jeg har nå mottatt etatens foreløpige vurdering av situasjonen i prosjektet. Disse vurderingene er jeg godt i gang med å sette meg grundig inn i. Jeg vil fremover ha videre dialog med Statens vegvesen. Og jeg vil også drøfte situasjonen som har oppstått med Rogaland fylkeskommune.Representant Steffensen tar opp en sentral problemstilling i saken i sitt spørsmål. Dette er blant forholdene som jeg nå ser nærmere på, og som jeg nedenfor gir enkelte foreløpige betraktninger rundt.En privat ferjeoperatør kan, forutsatt at Rogfast er åpnet, drive et ferjesamband billigere enn dagens samband kan drives. Dette skyldes at en del av de totale kostnadene til drift av et riksvegferjesamband er knyttet opp til at man skal sikre et åpent vegnett til alle døgnets tider. Derfor er det ferjeavganger i perioder av døgnet med lav inntjening. På riksvegnettet stilles det også kostnadskrevende krav til reserveferje og særkrav ut over lovens minimumskrav. Et privat driftet samband kan tilby ferjedrift innenfor lovverkets minimumskrav til miljø, passasjerfasiliteter og sikkerhet. Et privatdrevet ferjesamband som opererer parallelt med en døgnåpen tunnel kan optimalisere tilbudet i forhold til etterspørselen. Totalt sett tilsier dette at det ikke kan utelukkes at privat ferjedrift uten subsidier kan frakte et stort antall kjøretøy i konkurranse med en tunnel med høye bompengesatser. Til slutt vil jeg benytte anledningen til å gjøre oppmerksom på at det aktuelle ferjesambandet drives på en bruttokontrakt, noe som betyr at den årlige kostnaden for staten også inkluderer billettinntektene fra sambandet. Det gjennomsnittlige årlige subsidiebeløpet fra staten er derfor om lag 230 mill. kr.