Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1539 (2019-2020)
Innlevert: 07.05.2020
Sendt: 08.05.2020
Besvart: 18.05.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Vil helseministeren ta initiativ til at pasienter som får unødvendige telefonkonsultasjoner som erstatning for nødvendig behandling ikke blir avkrevd egenandel for samtalen?

Begrunnelse

Siden Norge ble stengt ned på grunn av smittevernhensyn har mange kronisk syke fått avlyst sine timer hos spesialisthelsetjenesten. Mange har en diagnose som krever injeksjoner eller behandling for ikke å bli dårligere enn de allerede er. Flere pasienter har fått sine timer endret til telefonkonsultasjon med beskjed om at de må takke ja til den timen om de ikke vil havne på venteliste igjen. En telefonsamtale kan ikke erstatte injeksjon, eller behandling, allikevel får pasientene en regning på vel kr. 350,- for en samtale på ca. et halvt minutt.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Telefonkonsultasjoner kan bidra til mer effektiv ressursbruk i helsetjenesten både for behandlere og pasienter og gi økt fleksibilitet. Fra 2020 er derfor poliklinisk helsehjelp som gis i form av telefonkonsultasjoner finansiert på samme måte som andre ordinære konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten. Det er dermed ikke av betydning for finansiering av tjenesten om den polikliniske tjenesten ytes ved oppmøte eller ved telefonkonsultasjon.
Forskrift om betaling frå pasientar for poliklinisk helsehjelp i spesialisthelsetenesta gir en uttømmende framstilling av betaling som pasienter kan bli krevd for når det ytes poliklinisk helsehjelp. Det kan kreves egenbetaling på 351 kroner fra pasienter for poliklinisk helsehjelp når helsehjelpen gis som avstandskonsultasjon ved telefon eller video.
Det skal kun kreves egenbetaling fra pasienten for telefonkonsultasjoner dersom disse kommer til erstatning for konsultasjoner som ellers ville blitt gjennomført ved fysisk oppmøte eller videokonsultasjon. Det er flere typer kontakter mellom behandler og pasient som ikke kan anses som en konsultasjon, og som sykehusene derfor ikke kan kreve innsatsstyrt finansiering eller egenandel for. For at sykehusene skal kunne kreve innsatsstyrt finansiering for telefonkonsultasjoner innenfor somatikk skal disse være faglig begrunnet. Det stilles også krav til at pasienten er informert om at det er en konsultasjon, og at det kan kreves egenandel.
Virusutbruddet i Norge gjorde det nødvendig å ta ned elektiv virksomhet i spesialisthelsetjenesten. For å utnytte mulighetene som ligger i å flytte tjenester hjem til pasientene ved hjelp av teknologi, har jeg bedt de regionale helseforetakene om å ta i bruk bl.a. digital hjemmeoppfølging der det er mulig. Jeg legger til grunn at sykehusene kun krever egenbetaling fra pasienter i tråd med gjeldende regelverk, og at de regionale helseforetakene påser at regelverket følges i sine underliggende virksomheter.