Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1549 (2019-2020)
Innlevert: 08.05.2020
Sendt: 08.05.2020
Besvart: 18.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Stortingets intensjon er at det skal bli en økonomisk løsning i koronakrisa for de ikke-statlige lufthavnene som hadde ordinær rutetrafikk før myndighetene iverksatte sine tiltak.
Hvorfor tar departementet «kritisk samfunnsfunksjon» inn som en førende premiss for tilskudd all den tid Stortinget ikke har lagt dette til grunn, og hvilken begrunnelse ligger til grunn for at Torp ikke innehar en slik funksjon all den tid de holder oppe for at Widerøe skal kunne ha flygninger?

Begrunnelse

I anmodningsvedtaket nr. 488 (2019-2020) enstemmig vedtatt 7.4.2020 står det at
«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig, og senest innen utløpet av april, komme tilbake med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner kan sikres videre drift.» Stortinget har i sitt anmodningsvedtak ikke forutsatt at vedtaket kun skal gjelde lufthavner som er pålagt å holde åpne. På f.eks. Torp har flyplassoperatøren Sandefjord Lufthavn AS (SLH) etter samråd med Widerøes Flyveselskap AS (WF) valgt å holde flyplassen åpen på morgen og kveld slik at WF får avviklet en begrenset innenrikstrafikk som i all hovedsak er næringsrelatert. Hvis SLH stenger flyplassen vil det medføre store utfordringer for WF sin kommersielle virksomhet all den tid selskapet har teknisk base på Torp og gjennomfører nødvendig vedlikehold her. I tillegg er Torp utgangspunkt for store deler av WF s flybesetning som brukes på de kommersielle rutene. I tillegg til konsekvensene for WF, påvirker det selvfølgelig den olje-, gass- og teknologirelaterte næringen i regionen negativt. Denne næringen er helt avhengig av flyforbindelser til bl.a. Vestlandet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen har i Prop. 95 S (2019–2020) redegjort for tiltak som vil kompensere for inntektsbortfall for de ikke-statlige lufthavnene på grunn av virusutbruddet. Dette er tiltak som skal sikre at vi fortsatt har de ikke-statlige lufthavnene når vi er igjennom krisen.
Stortingets anmodning om å sikre de ikke-statlige flyplassenes videre drift etter krisen ivaretas for Torps del gjennom den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet.
Haugesund lufthavn foreslår regjeringen at kompenseres gjennom reforhandling av sin avtale med Avinor. Dette skyldes at flyplassen inngår i nettverket av 45 flyplasser som Stortinget har besluttet at Avinor skal ha ansvaret for å forvalte. Haugesund lufthavn driftes av et lokalt driftsselskap, som har avtale med Avinor, og er dermed unntatt samfinansieringen i Avinor-systemet. Flyruten mellom Haugesund og Oslo inngår i det statlig støttede minstetilbudet, og flyplassen er pålagt å holde døgnkontinuerlig beredskap for ambulanseflyginger. Haugesund har derfor noen oppgaver som de andre ikke-statlige flyplassene ikke har, og må opprettholde drift så lenge etterspørselssvikten vedvarer.