Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Stortingets intensjon er at det skal bli en økonomisk løsning i koronakrisa for de ikke-statlige lufthavnene som hadde ordinær rutetrafikk før myndighetene iverksatte sine tiltak.
Hvorfor tar departementet «kritisk samfunnsfunksjon» inn som en førende premiss for tilskudd all den tid Stortinget ikke har lagt dette til grunn, og hvilken begrunnelse ligger til grunn for at Torp ikke innehar en slik funksjon all den tid de holder oppe for at Widerøe skal kunne ha flygninger?
Begrunnelse
I anmodningsvedtaket nr. 488 (2019-2020) enstemmig vedtatt 7.4.2020 står det at
«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig, og senest innen utløpet av april, komme tilbake med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner kan sikres videre drift.» Stortinget har i sitt anmodningsvedtak ikke forutsatt at vedtaket kun skal gjelde lufthavner som er pålagt å holde åpne. På f.eks. Torp har flyplassoperatøren Sandefjord Lufthavn AS (SLH) etter samråd med Widerøes Flyveselskap AS (WF) valgt å holde flyplassen åpen på morgen og kveld slik at WF får avviklet en begrenset innenrikstrafikk som i all hovedsak er næringsrelatert. Hvis SLH stenger flyplassen vil det medføre store utfordringer for WF sin kommersielle virksomhet all den tid selskapet har teknisk base på Torp og gjennomfører nødvendig vedlikehold her. I tillegg er Torp utgangspunkt for store deler av WF s flybesetning som brukes på de kommersielle rutene. I tillegg til konsekvensene for WF, påvirker det selvfølgelig den olje-, gass- og teknologirelaterte næringen i regionen negativt. Denne næringen er helt avhengig av flyforbindelser til bl.a. Vestlandet.