Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1599 (2019-2020) Innlevert: 12.05.2020 Sendt: 12.05.2020 Besvart: 19.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): Hvordan er situasjonen for riksvegferjesambandene og de rederiene som opererer disse, og hvordan vurderer departementet muligheten for å kompensere for stort bortfall av inntekter som en følge av nedgang i trafikken?
Knut Arild Hareide: Av totalt 16 riksvegferjesamband er det 10 samband som er på bruttokontrakter, og i disse kontraktene er det staten som bærer risikoen for svingninger i billettinntektene. I bruttokontraktene er det således ingen konsekvens for rederiene at det er endrede billettinntekter. De 6 resterende sambandene er på nettokontrakter, hvorav 5 mottar vederlag fra staten i tillegg til billettinntektene.Nettokontrakter plasserer i utgangspunktet ansvaret for svingninger i billettinntekter på rederiet. Eventuell kompensasjon i disse kontraktene må komme som en konkret vurdering av den enkelte kontrakt som må gjøres mellom kontraktspartene. Disse kontraktene har kontraktsbestemmelser som skal regulere eventuelle mindreinntekter som følge av myndighetsutøvelse.Statens vegvesen arbeider nå med å kartlegge tapte inntekter som har oppstått som følge av myndighetsutøvelse, og hvordan dette eventuelt skal kompenseres i den enkelte kontrakt.