Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1605 (2019-2020)
Innlevert: 13.05.2020
Sendt: 13.05.2020
Besvart: 20.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Legger regjeringen fortsatt til grunn sin egen beslutning om alternativ K5 for sitt arbeid med strekningen Arna-Voss?

Begrunnelse

Vegdirektøren går i Bergensavisen 13. mai (BA.no 12. mai) langt i å antyde at Vegvesenet må se på andre løsninger enn regjeringens beslutning om alternativ K5 for bygging av ny vei og jernbane mellom Arna i Bergen og Voss. Det har skapt ytterlige usikkerhet etter at Høyre og Fremskrittspartiet i Vestland fylkesting 12.05.20 under behandling av høringsuttalelsen til Nasjonal transportplan stemte imot alle forslag som spesifiserte vedtatte alternativ K5.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til mitt svar 16. mars i år på spørsmål 1151 til skriftlig besvarelse. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen gått gjennom sin prosjektportefølje med sikte på reduserte kostnader og økt nytte, som en del forberedelsene til den neste stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan. I dette arbeidet har det inngått å vurdere mulige kutt på strekningen E16 Arna -Stanghelle dersom ikke hele prosjektet med ny vei og ny jernbane lar seg finansiere.
Jeg vil gå grundig inn i de vurderingene som Statens vegvesen har gjort, før regjeringen legger fram sine prioriteringer i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) for 2022 – 2033. Som jeg sa på digitalt folkemøte 11. mai, vil jeg i utgangspunktet ha både E39
Hordfast og utbygging av strekningen E16 Arna–Stanghelle. Hva som er mulig å prioritere når, må jeg komme tilbake til i NTP.