Lars Haltbrekken (SV): Ifølge Miljødirektoratet kan et av forslagene regjeringen har sendt på høring om økt bruk av biodrivstoff føre til en ytterligere vekst i bruken av biodrivstoff med høy avskogingsrisiko. Økt bruk av biodrivstoff med høy avskogingsrisiko er stikk i strid med Stortingets mål og det er i strid med regjeringens egen regjeringsplattformen.
Hvorfor sender regjeringen ut på høring et forslag som bryter med Stortingets mål og regjeringens egen plattform?
Begrunnelse
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at bruken av palmeolje i biodrivstoff økte med ca. 20 prosent fra 2018 til i fjor, fra 93 mill. liter til 111 mill. liter. Dette er nesten en femtedel av alt biodrivstoff som ble solgt. Dette skjer til tross for at det nå bare er ett av de store drivstoffselskapene som bruker palmeolje – Shell/St1.
Det er etter hvert liten tvil om at bruk av palmeolje til biodrivstoff fører til mer avskoging og økte klimagassutslipp, hovedsakelig på grunn av såkalte «indirekte arealbruksendringer», ILUC. På mer forståelig norsk kan vi kalle dette «biodrivstoff med høy avskogingsrisiko». EU har nå klassifisert palmeolje som høy avskogingsrisiko, og råstoffet skal derfor fases ut av EUs biodrivstoffpolitikk.
Stortinget har tidligere fattet et enstemmig vedtak om å utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko fra virkemidlene i norsk biodrivstoffpolitikk, både innenfor og utenfor omsetningskravet. Regjeringen har tilsvarende forpliktelse i Granavolden-plattformen. Egentlig var det enighet om at regelendringene skulle gjelde fra 1. januar i år, men virkemidlene har latt vente på seg. Nå ser det imidlertid ut som et viktig tiltak vil komme på plass fra 1. juli. Da blir det innført veibruksavgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet, og dermed fjernes et av insentivene som har ført til at noen av selskapene har solgt store volum palmeolje. Dette er et viktig skritt i riktig retning, men de som kan garantere at de selger biodrivstoff uten høy avskogingsrisiko bør kompenseres for avgiften.
Samtidig har regjeringen i vår sendt ut forslag til økt omsetningskrav på høring, fra 20 prosent som det er i dag. Dette kan innebære en ytterligere økning i bruken av palmeolje. Det ene alternativet i regjeringens forslag er å øke omsetningskravet til 22,3 prosent, med et lavt delkrav til avansert biodrivstoff (6,1 prosent). Ifølge Miljødirektoratet kan dette forslaget føre til at det blir brukt så mye som 184 millioner liter palmeolje neste år. Dette er en kraftig vekst fra 2019.