Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1664 (2019-2020)
Innlevert: 18.05.2020
Sendt: 18.05.2020
Besvart: 26.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Når vil statsråden sørge for at også Statens vegvesen kan involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt, slik Nye Veier i dag har mulighet til?

Begrunnelse

I dag er det slik at Statens vegvesen ikke kan involvere en entreprenør til å bygge et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget. Stortingets behandling skjer dessuten først etter at reguleringsplanleggingen er ferdig, og siste eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført. Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen åpning for å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planleggingen, slik Nye Veier AS kan gjøre i dag.
Samferdselsdepartementet foreslo i brev til Statens Vegvesen 6. desember 2019 to modeller for tidlig involvering av entreprenører som Statens vegvesen kan teste ut. Målet med ordningen er å finne mest mulig effektive løsninger for gjennomføring av veiprosjekter som kan bidra til reduserte utbyggingskostnader, økt nytte og kortere byggetid.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er riktig at Statens vegvesen og Nye Veier AS har ulike rammebetingelser for prosjektgjennomføring. Statens vegvesen kan ikke kontrahere en entreprenør med sine rådgivere til å gjennomføre et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget. Stortingets behandling skjer først etter at reguleringsplanen er vedtatt, og eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført. Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen åpning for å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planleggingen, slik Nye Veier AS kan.
Samferdselsdepartementet foreslo i brev til Statens Vegvesen 6. desember 2019 to modeller for tidlig involvering av entreprenører som Statens vegvesen kan teste ut. Målet med ordningen er å finne mest mulig effektive løsninger for gjennomføring av veiprosjekter som kan bidra til reduserte utbyggingskostnader, økt nytte og kortere byggetid for alle veiprosjekter.
Samferdselsdepartementet legger stor vekt på å oppnå mer effektiv prosjektgjennomføring, optimalisering og kostnadsstyring av veiprosjekter. Departementet har derfor besluttet at Statens vegvesen skal få mulighet til å involvere entreprenørkompetanse ved oppstart eller underveis i reguleringsplanfasen.
Jeg vil vise til at Samferdselsdepartementet nå er i dialog med Statens vegvesen for å identifisere prosjekter som kan være egnet for tidlig involvering av entreprenører.