Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1735 (2019-2020)
Innlevert: 27.05.2020
Sendt: 27.05.2020
Besvart: 04.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Med tanke på smittevernregler i forbindelse med COVID-19, så har jeg erfart utfordringer ved sikkerhetskontrollene på lufthavner.
På hvilken måte ivaretas sikkerheten knyttet til sikkerhetskontrollene ved landets flyplasser?

Begrunnelse

Ved gjentatte tilfeller har jeg lagt merke til at det er veldig lav bemanning i sikkerhetskontrollen ved de to flyplassene jeg benytter meg av. Spesielt ved Stavanger Lufthavn Sola er det en minimal bemanning.
Sist søndag var det 15 minutters ventetid i sikkerhetskontrollen. I utgangspunktet er ikke dette et problem, men det utfordrer smittevernreglene når køen står langt utenfor portene inn til sikkerhetskontrollen.
Søndagskveld var det 3 ansatte på vakt, men det skulle bare ha vært 2. Dette var på et tidspunkt hvor det var 3 flyavganger med tilnærmet samme avgangstid.
I etterkant har jeg vært i kontakt med en tillitsvalgt for personalet i sikkerhetskontrollen.
Han kunne fortelle at denne søndagen var en "bra" dag etter omstendighetene da de var 3 istedenfor de planlagte 2 ansatte, samtidig som de også fikk fatt på en ekstra ansatt fra en annen posisjon som kunne bidra til å ta unna køen.
Ikke lenge etter at jeg reiste gjennom kontrollen var det også en passasjer som fikk et illebefinnende, det gikk heldigvis bra i dette tilfellet.
Hadde det bare vært 2 sikkerhetskontrollører på jobb kunne dette ha vært meget utfordrende.
Den tillitsvalgte kan fortelle at det i disse tider, når et stort antall av de ansatte er permitterte legges økt press på de resterende ansatte og det til tider må gjøres unntak på bestemmelser i Arbeidsmiljøloven for at hjulet skal gå rundt.
De har også generelt en redusert bemanning over hele flyplassen, hvor de normalt er minimum 2 i alle posisjoner nå er redusert til 1 som igjen kan skape utfordringer skulle andre hendelser oppstå på flyplassen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Virusutbruddet har ført til et sterkt fall i flytrafikken. I en slik situasjon må vi ha forståelse for at lufthavnene tilpasser bemanningen til passasjermengden på lufthavnene. Samtidig er jeg opptatt av at lufthavnene følger opp de nasjonale smittevernrådene og ellers ivaretar sikkerhetsregelverket.
I rollen Samferdselsdepartementet har som myndighet for luftfarten, har jeg lagt spørsmålet fra Langholm Hansen fram for Luftfartstilsynet. Jeg har også lagt spørsmålet fram for Avinor AS (Avinor), i egenskap av rollen Samferdselsdepartementet har som forvalter av det statlige eierskapet i Avinor.
Luftfartstilsynet viser i sitt innspill til at sikkerhetskontrollen på norske flyplasser blir gjennomført i henhold til gjeldende regelverk, og at det er foretatt noen justeringer i måten sikkerhetskontrollene blir gjennomført på for å ivareta smittevernet. Justeringene har tatt utgangspunkt i en felles europeisk tilnærming, som også ivaretar de norske smittevernanbefalingene. Hensynet til smittevern fører til at kontrollen tar noe lengre tid enn vanlig.
Avinor viser i sitt innspill til at selskapet har tett dialog og samarbeid med nasjonale og internasjonale myndigheter for å sikre at Avinors lufthavner til enhver tid har tilpassede smittevernstiltak for å ivareta passasjerer og de ansatte. Smittevernstiltakene vil være basert på føringer fra nasjonale helsemyndigheter. Avinor kjenner ikke til at det har forekommet smitteoverføring mellom ansatte eller reisende og ansatte i selskapets sikkerhetskontroller etter at pandemisituasjonen oppsto. Avinor vil også fortsette med å forbedre veiledningen til reisende og ansatte, samt fortsette med andre tiltak for ytterligere å redusere smittefaren.
Avinor opplyser at det er en løpende dialog med leverandørene av sikkerhetskontrolltjenestene for å finne rett bemanning og løse de oppgavene som til enhver tid oppstår. Enkelte ganger er det mer kø enn normalt eller det oppstår uforutsette hendelser. Avinor arbeider med å håndtere slike situasjoner både i planleggingen av bemanningen og gjennom å justere prosessene.
Avinor opplyser at selskapet arbeider kontinuerlig for å sikre god vekting mellom kostnadseffektiv drift og ivaretakelse av regelverket. Så langt det har vært formålstjenlig har Avinor gjort tilpasninger i prosessen og ressursbruken for å møte de endrede rammene virusutbruddet har påført selskapet. Avinor viser til at dette har vært nødvendig for at selskapet skal kunne bidra til en levedyktig luftfart i fremtiden.