Aud Hove (Sp): Vil statsråden ta initiativ til ein gjennomgang av praksisen kring aktsomheitskarta og gjere den enklare, mindre kostnadskrevande for den enkelte og meir tydeleg for kva handlingsrom kommunane har i dag til å godkjenne enkle bygge- eller utbedringstiltak?
Begrunnelse
Formålet og intensjonen med aktsomheitskarta for jord- og flomskred frå NVE er gode, men det viser seg at dei er veldig grovmaska og gjev uheldige utslag i mange kommunar og store kostnadar for mange grunneigarar.
Aktsomheitsområda gjeld område som kan vere utsett for flom, ras og skred og gjeld; hellande terreng. Aktsomheitskarta er nasjonale kart utarbeidd av NVE på oversiktsnivå og gjev eit bilde på kva område som bør vurderast nærare ved utbygging. Ved nybygg og påbygg til bustadar, hytter og driftsbygningar m.m. er kravet at det i løpet av tusen år ikkje skal vere sannsynleg at det går meir enn eitt skred. Områda er utpeikt på bakgrunn av digitale hydrologiske datamodellar og helningskart og har som oftast ikkje vore befart. I tillegg blir områda som blir avmerka som «aktsomheitsområde» lagt inn i kartet med ein sikkerheitsmargin for å vere på den sikre sida.
Praksisen ved bruk av aktsomheitskarta utløyser store kostnader for den enkelte som t.d. ynskjer å bygge.
Grunnen til at kommunane stiller krav om utredning er på grunn av at kommunen vil kunne risikere eit regresskrav frå forsikringsselskap om dei gjev løyve til at nokon bygger i eit område der aktsomheitskarta viser at det er ein teoretisk moglegheit for skred/ras/flom. Forsikringsselskapa vil i det lengste unngå utbetalingar og vil stille spørsmål ved den faglege utredninga.
Aktsomheitskarta, slik dei ligg i dag, kan sikkert brukast som regionale og nasjonale føringar ved planlegging av nye byggeområde til privat- eller næringsformål, men når karta blir så grovmaska at dei dekkjer omtrent heile kommunen og eksisterande eigedommar og bygg blir dette vanskeleg å handheve.
Det kan vere fleire løysingar her som at aktsomheitskarta bør bli meir detaljerte, at det blir utarbeidd faresonekart i alle kommunar eller at kommunane får ein klårare instruks og delegert mynde til å avgjere utan fordyrande rapportar for den enkelte.
Allereie utbygde tomtar og eigedommar innanfor det aktsomheitskartet som ligg der i dag bør ikkje få restriksjonar på alminneleg aktivitet og byggetiltak som er innanfor ramma av andre aktuelle regelverk. Kommunane har kunnskap om og lokal kjennskap til sine område og bør kunne gje dispensasjon frå reglane der kartet verkar heilt urimeleg.