Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1804 (2019-2020)
Innlevert: 03.06.2020
Sendt: 03.06.2020
Besvart: 09.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden se på situasjonen til Pilot flyskole og vurdere tiltak som kan gjøre det mulig for dem å fortsette undervisning også etter 8. juni?

Begrunnelse

Pilot flyskole er Nordens største flyskole og driver i dag ut fra Torp og Notodden. Da koronakrisen brøt ut i mars ble over 100 ansatte og nærmere 400 studenter permittert. Nylig kom de i gang igjen med undervisning og både lærere og studenter returnerte til skolen.
Dessverre kan gleden vise seg å være kortvarig. Avinor Flysikring (AF) som bemanner tårnet på Torp med flygeledere som dirigerer luftrommet i Torp CTR (kontrollsone) har blitt varslet om permitteringer fra 8. juni. Den reduserte bemanningen kommer som følge av covid-19-utbruddet og tiltak som har ført til at den kommersielle luftfarten så godt som har stoppet opp.
Avinor vil fra og med 8. juni kun bemanne tårnet på Torp kun i korte vinduer på morgen og kveld for å ta imot Widerøes flyvninger, men vil holde stengt i tidsrommet 09.00 til 18.00. Tårnet har gjennom hele koronakrisen og frem til nå vært bemannet slik at blant annet flyskolen har kunnet benytte seg av luftrommet.
Hvis flygelederne permitteres og luftrommet stenges på dagtid vil det bety at rundt 200 ansatte i ulike virksomheter knyttet til Torp også må permitteres, og nær 500 studenter sendes hjem fra både flyskolen og helikopterskolen ved Torp.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: De ikke-statlige lufthavnene er et viktig bidrag til norsk luftfart og rammes på samme måte som resten av luftfarten hardt av krisen vi nå er inne i. Dette gjelder også Torp og konsekvensene av dette rammer blant annet flyskolene som bruker Torp som utgangspunkt for sin undervisning. Jeg har forståelse for at dette setter skolene, ansatte og elever i en krevende situasjon.
For å redusere sine kostnader til flysikringstjenester har Sandefjord Lufthavn AS, som driver lufthavnen på Torp, bedt Avinor Flysikring AS om å tilpasse bemanningen i tårnet til det lave nivået av ruteflygninger som er forårsaket av koronakrisen. Etter det jeg forstår har Avinor Flysikring AS allerede i lengre tid fritatt Sandefjord Lufthavn AS fra plikt til å betale for mer enn de flysikringstjenestene lufthavnen selv trenger for å betjenes ruteflygningene.
Interne utredninger i Avinor Flysikring AS om hvordan kostnadsreduserende tiltak kan gjennomføres på en forsvarlig måte, og regler som må følges ved permittering, har gjort at tårnet på Torp har hatt full bemanning helt frem til permitteringene etter planen ble iverksatt 8. juni. Den fulle bemanningen har kommet Pilot Flight Academy ("Pilot") til gode, ved at skolen har kunnet benytte gratis tjenester mellom kl. 09:00 og 18:00 (når Widerøe ikke har flygninger).
Jeg vil følge med på utviklingen av flytrafikken på Torp, den betydningen den har for tjenestene i tårnet på flyplassen og måten flyskoleaktiviteten på Torp påvirkes av dette.