Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1838 (2019-2020)
Innlevert: 07.06.2020
Sendt: 08.06.2020
Besvart: 17.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Vil samferdselsministeren be Stortinget om å vedta en ny finansieringsplan for Rogfast som er uavhengig av uønsket trafikkvekst, i lys av at trafikken over Boknafjorden har stagnert de siste fem årene?

Begrunnelse

Det er varslet at samferdselsministeren vil sende Rogfast tilbake til Stortinget fordi verken kostnader eller inntekter er i samsvar med vedtatt finansieringsplan. Kostnadsreduksjon skjer nå på bekostning av sikkerhet ved å redusere tunnelprofilen og fjerne forsterket midtoppmerking.
Finansieringen av Rogfast er hovedsakelig basert på bominntekter, og er avhengig av voksende trafikkvolum. Men trafikken over Boknafjorden har stagnert ved en ÅDT på rett under 4200 siden 2014. På grunn av koronapandemien blir den forutsatte trafikkveksten mer og mer usannsynlig.
Det er ellers i NTP-prosessen lagt vekt på at transportsektoren skal vise hvordan den kan nå sine sektorvise mål for utslippskutt. I lys av livsløpsanalyser er det selv med stor framgang i utvikling av lavutslippsteknologi usannsynlig at 2030-målet kan nåes ved videre trafikkvekst.
Flere fylkeskommuner og større byer, blant annet Vestland og Bergen, har i NTP-høringsuttalelser uttrykt et ønske om å styrke nullvekstmålet. De mener vedlikehold, rassikring og opprusting av eksisterende veinett er viktigere enn nye fjordkrysninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har mottatt en grundig vurdering av kostnader, gjennomføring og finansiering for E39 Rogfast fra Statens vegvesen etter etatens gjennomgang av prosjektet. Etatens vurdering peker på flere utfordringer ved prosjektet.
Det vil nå bli gjennomført en ekstern kvalitetssikring KS2 av prosjektet, der både finansieringsopplegget og kostnadssiden i prosjektet gjennomgås på nytt. Deretter vil jeg foreta en samlet vurdering av problemstillingene i saken.
Tidsplanen for kvalitetssikringen innrettes med sikte på å fremme saken for Stortinget innen utgangen av 2020.