Une Bastholm (MDG): Vil samferdselsministeren be Stortinget om å vedta en ny finansieringsplan for Rogfast som er uavhengig av uønsket trafikkvekst, i lys av at trafikken over Boknafjorden har stagnert de siste fem årene?
Begrunnelse
Det er varslet at samferdselsministeren vil sende Rogfast tilbake til Stortinget fordi verken kostnader eller inntekter er i samsvar med vedtatt finansieringsplan. Kostnadsreduksjon skjer nå på bekostning av sikkerhet ved å redusere tunnelprofilen og fjerne forsterket midtoppmerking.
Finansieringen av Rogfast er hovedsakelig basert på bominntekter, og er avhengig av voksende trafikkvolum. Men trafikken over Boknafjorden har stagnert ved en ÅDT på rett under 4200 siden 2014. På grunn av koronapandemien blir den forutsatte trafikkveksten mer og mer usannsynlig.
Det er ellers i NTP-prosessen lagt vekt på at transportsektoren skal vise hvordan den kan nå sine sektorvise mål for utslippskutt. I lys av livsløpsanalyser er det selv med stor framgang i utvikling av lavutslippsteknologi usannsynlig at 2030-målet kan nåes ved videre trafikkvekst.
Flere fylkeskommuner og større byer, blant annet Vestland og Bergen, har i NTP-høringsuttalelser uttrykt et ønske om å styrke nullvekstmålet. De mener vedlikehold, rassikring og opprusting av eksisterende veinett er viktigere enn nye fjordkrysninger.