Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1849 (2019-2020)
Innlevert: 08.06.2020
Sendt: 09.06.2020
Besvart: 16.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Nedbemanningen av flygelederne på Torp lufthavn har fått store konsekvenser for studentene ved de tre pilotskolene på Torp. Studenter som har betalt opp mot én million for utdannelsen sin må nå påberegne utsettelse og mer studielån for å få fullført.
Hva har statsråden foretatt seg for å forhindre dette, og ser statsråden noen løsning på studentenes krise?

Begrunnelse

I dag kom nyheten om at 500 studenter ved Pilot flyskole på Torp og Notodden må stenge ned, igjen.
Under koronakrisen ble studentene permitterte og skolen er akkurat kommet i gang igjen når nyheten i dag kom at flygelederne på Torp Sandefjord lufthavn er permitterte, dermed får det konsekvenser for studentene som sendes hjem til en uviss fremtid. Konsekvensene for studentene er at de ikke får gjennomført nødvendig skoleflyging som i all hovedsak gjennomføres om sommeren. I tillegg vil stengingen medføre mer utgifter og ytterligere forsinkelser i studieløpet.
Samferdselsministeren er tidligere blitt bedt om at flygelederne holdes i jobb slik at ikke de totalt tre pilotskolene på Torp ikke blir rammet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har sympati med de studentene som opplever usikkerhet som følge av koronakrisen. Jeg har også stor forståelse for de utfordringene flyskolene på Torp har opplevd blant annet som følge av smittevernkrav og redusert bemanning i tårnet på flyplassen. Samtidig er det viktig at Sandefjord Lufthavn AS tar ansvar for å begrense sine kostnader i den krevende fasen vi er inne i før trafikken igjen tar seg opp. De ikke-statlige lufthavnene er et viktig bidrag til norsk luftfart og rammes på samme måte som resten av luftfarten hardt av krisen vi nå er inne i. Dette gjelder også Torp, og konsekvensene av dette rammer igjen blant annet flyskolene som bruker Torp som utgangspunkt for sin undervisning.
For å redusere sine kostnader til flysikringstjenester har Sandefjord Lufthavn AS, som driver lufthavnen på Torp, bedt Avinor Flysikring AS om å tilpasse bemanningen i tårnet til det lave nivået av ruteflygninger som er forårsaket av koronakrisen. Etter det jeg forstår har Avinor Flysikring AS allerede i lengre tid fritatt Sandefjord Lufthavn AS fra plikt til å betale for mer enn de flysikringstjenestene lufthavnen selv trenger for å betjenes ruteflygningene. Avinor Flysikring har fra 8. juni bestemt å permittere noen av de ansatte i tårnet ved Torp på bakgrunn av dette. Det vil ikke være riktig av meg å gå inn i kontraktsforhold mellom Avinor Flysikring AS og Sandefjord Lufthavn AS.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Prop. 95 S (2019-2020) 15. mai 2020 at Torp skal få kompensasjon for omsetningstap forårsaket av Covid19 og at dette skal følges opp i forbindelse med RNB.
I takt med at samfunnet åpnes opp vil også flytrafikken øke, og dette vil kunne medføre at aktiviteten på Torp øker. Jeg håper at Stortingets vedtak om kompensasjon til Sandefjord Lufthavn AS bidrar til at flyskolene igjen kan ta opp aktiviteten sin.