Torstein Tvedt Solberg (A): Vil statsråden be NVE pålegge Statnett å fortsatt tilby utkoblbar tariff, og vil regjeringen foreta en konsekvensanalyse på forslaget om å ikke tilby dette, herunder virkningen det vil ha for muligheten til utslippsreduksjoner med landstrøm i skipsfarten, og økonomiske konsekvenser for næringen og andre storbrukere av strøm som ikke er avhengig av en leveransegaranti, og som kan skifte til diesel?
Begrunnelse
Statnett tilbyr i dag såkalt utkoblbar tariff, som lokale nettselskap kan tilby videre til sine landstrømkunder eller til skip som skal lade.
Til styremøtet 18. juni, foreligger det forslag om å kutte ut utkoblbar tariff, eller fleksibel tariff, som Statnett kaller det, som produkt. Det vil trolig bety at lokale nettselskap heller ikke vil tilby dette videre.
Skipsfarten har en målsetting om å redusere både klimagassutslipp og lokale utslipp. En av de viktigste tiltakene for å nå målene er å bygge om eldre skip slik at de kan koble seg på lokale landstrømnett under landligge. Her kan de også lade batteripakkene slik at de reduserer utslippene under fart. De fleste nye skip som bygges i dag har allerede denne teknologien på plass
Både regjering, fylkeskommuner og kommuner har jobbet aktivt med å få på plass landeinfrastruktur i hele landet. Regjeringen skriver i sin handlingsplan for Grønn skipsfart blant annet: Regjeringen vil legge til rette for en rask utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet gjennom en kombinasjon av offentlige virkemidler og markedsbaserte løsninger, for å holde tritt med økningen i elektriske transportmidler.» Fylkeskommuner og kommuner har fulgt dette opp ved å legge til rette for landstrøm i havner og å bestille utslippsfrie hurtigbåter og ferger.
Når Statskraft nå vurderer å avvikle ordningen med særskilt tariff for utkoblbart forbruk i transmisjonsnettet vil dette kunne medføre at investeringer i plug-in hybridisering av skip uteblir. Det vil gjøre det mindre lønnsomt å bruke landstrøm og dermed forsinke grønne løsninger for skipsfarten. Strømmen skipene får fra land må være rimeligere enn den strømmen de kan produsere om bord ved bruk av diesel. Skal vi redusere lokale utslipp (og klimautslipp) må det gjøres på en bærekraftig måte og være lønnsomt, hvis ikke vil det forsinke grønne løsninger for skipsfarten. Uten tilgang på utkoblbar tariff vil ikke dette være lønnsomt på nåværende tidspunkt.