Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1887 (2019-2020)
Innlevert: 11.06.2020
Sendt: 12.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvordan tolker samferdselsministeren situasjonen for anleggsbransje de neste årene?

Begrunnelse

I forbindelse med siste tiltakspakke informerer finansdepartementet stortinget om at anleggsbransjen ikke trenger ekstraordinære tiltak.
Oslo Economics og Atkins har på vegne av Finansdepartementet gjennomført en kartlegging av koronavirusets påvirkning på markedene for bygg og anlegg. Prosjektet er gjennomført i mai 2020.
I rapporten vurderes dagens effekter av korona-epidemien og hvordan markedet oppfatter fremtidig kapasitet. Ubalanse i markedene kan ha konsekvenser for priser, mulig fremdrift og i verste fall kvalitet på arbeidet som skal gjennomføres. Hensikten med analysene har vært å gi mer konkret informasjon om hvordan pågående prosjekter påvirkes, og hvorvidt det er behov for nye offentlige oppdrag.
Etterspørselen på anleggssiden forventes å være ganske upåvirket av koronasituasjonen. Det forventes full kapasitetsutnyttelse på anleggssektoren de kommende 18 måneder. Siden kapasitet, ifølge intervjuobjektene, i liten grad er mobil fra bygg til anlegg, tilsier det at det samlede aktivitetsnivået innenfor bygge- og anleggsnæringen i liten grad stimuleres ved å utlyse flere anbud innenfor anlegg.
Dette er i stor motsetning til det vi hører i vår dialog med anleggsbransjen og I dagens Finansavis kan vi lese om krisen i anleggsbransjen signert fire ulike entreprenører.
De er alvorlig bekymret. De ber ikke om støtte men om oppdrag.
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/06/10/7536632/nar-finansdepartementet-feilinformerer-regjeringen

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil innledningsvis vise til mitt svarbrev på spørsmål nr. 1937 til skriftlig besvarelse. Her har jeg bl.a. redegjort nærmere for en del tiltak innenfor utbygging, drift og vedlikehold som kan igangsettes på relativt kort tid. Jeg har også gitt en vurdering av hovedbildet av hvordan anleggsnæringen samlet sett klarer seg i dagens korona-situasjon, i tillegg til at jeg redegjør nærmere for hvordan Samferdselsdepartementet holder seg oppdatert om markedssituasjonen.
Jeg vil vise til at regjeringen i april bevilget 600 mill. kr ekstra til ulike tiltak innenfor drift og vedlikehold av riksveier. Det er allerede lyst ut og iverksatt økte tiltak innenfor asfaltlegging, rassikring, flomsikring, tunnelsikring mm. Det gjøres fortløpende vurderinger for å iverksette oppstartsklare prosjekter.
Hovedtyngden av vedlikeholdsarbeidene foregår i sommerhalvåret. Prosessene med offentlige anskaffelser gjør at det er viktig å se tiltak over en litt lengre tidsperiode (2020-2021) slik at vi får en effektiv utnytelse av tilleggsbevilgningene.
Aktørene med ansvar for planlegging og gjennomføring av veiprosjekter har i forbindelse med tiltakspakkene blitt utfordret til å foreslå prosjekter og tiltak som kan forseres for tidligere oppstart. En rekke tiltak er nå til vurdering for finansiering. Dette er imidlertid tiltak som vil kunne avhjelpe noen av de mest kortsiktige behovene for oppdrag for anleggsbransjen, og vil i hovedsak omfatte mindre oppdrag både innenfor utbygging, drift og vedlikehold. Dette har ført til at aktiviteten i samferdselssektoren har blitt opprettholdt og på noen områder økt i perioden etter koronarestriksjonene ble innført.
Når det gjelder de mer langsiktige perspektivene vil jeg komme nærmere tilbake til dette i statsbudsjettet for 2021 og Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP).