Roy Steffensen (FrP): Nå som stortingsflertallet ikke ville gi regjeringen fullmakt til å igangsette delkontrakter på prosjektet E39 Rogfast mens det parallelt jobbes med nye kostnadsrammer i departementet, blir det i medier spekulert i mulig åpning tidligst i 2031.
Har statsråden en formening om hva en utsettelse av prosjektet vil koste og hvor mye en forlengelse av ferjeanbudet vil koste sammenliknet med driften av en ferdig tunnel, samt hvem som vil måtte betale for disse ekstra kostnadene?
Begrunnelse
Dagens ferjeanbud på strekningen Mortavika – Arsvågen har en kostnad på omlag 4,3 milliarder kroner og gjelder for seks år fra 2019, til 2025, med opsjon på drift i fem år til.
Da Tausambandet måtte forlenges grunnet lengre byggetid av Ryfast, kunne vi i Aftenbladet 31.jan 2017 lese at de årlige utgiftene på Tausambandet lå an til å bli 7-doblet i utsettelsesperioden.