Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1906 (2019-2020)
Innlevert: 12.06.2020
Sendt: 12.06.2020
Besvart: 22.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Nå som stortingsflertallet ikke ville gi regjeringen fullmakt til å igangsette delkontrakter på prosjektet E39 Rogfast mens det parallelt jobbes med nye kostnadsrammer i departementet, blir det i medier spekulert i mulig åpning tidligst i 2031.
Har statsråden en formening om hva en utsettelse av prosjektet vil koste og hvor mye en forlengelse av ferjeanbudet vil koste sammenliknet med driften av en ferdig tunnel, samt hvem som vil måtte betale for disse ekstra kostnadene?

Begrunnelse

Dagens ferjeanbud på strekningen Mortavika – Arsvågen har en kostnad på omlag 4,3 milliarder kroner og gjelder for seks år fra 2019, til 2025, med opsjon på drift i fem år til.
Da Tausambandet måtte forlenges grunnet lengre byggetid av Ryfast, kunne vi i Aftenbladet 31.jan 2017 lese at de årlige utgiftene på Tausambandet lå an til å bli 7-doblet i utsettelsesperioden.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har mottatt en grundig vurdering av kostnader, gjennomføring og finansiering for E39 Rogfast fra Statens vegvesen etter etatens gjennomgang av prosjektet. Etatens vurdering peker på flere utfordringer ved prosjektet.
Det vil nå raskt bli gjennomført en ekstern kvalitetssikring av prosjektet, der både finansieringsopplegget og kostnadssiden i prosjektet gjennomgås på nytt. Deretter vil jeg foreta en samlet vurdering av problemstillingene i saken. Tidsplanen for arbeidet innrettes med sikte på å kunne fremme en sak om prosjektet for Stortinget innen utgangen av 2020.
Fremdriftsplan for utbygging av E39 Rogfast vil bli omhandlet i et fremlegg om saken for Stortinget. Det vil derfor ikke være verken mulig eller riktig av meg, å nå skulle spekulere i når Rogfast-prosjektet vil stå klart for trafikkåpning.
Men, hvis det eventuelt etter hvert skulle oppstå en situasjon der Rogfast ikke kan åpnes innen utgangen av 2029, opplyser Statens vegvesen overfor meg at det vil måtte utlyses en ny anbudskonkurranse for ferjesambandet Mortavika-Arsvågen. Hvilket kostnadsnivå en slik anbudskonkurranse vil gi er avhengig av markedet og hvilke rammevilkår som blir satt for konkurransen. Kostnader for eventuell drift av sambandet Mortavika-Arsvågen utover 2029 vil, som i dag, måtte dekkes av billettinntekter og offentlige tilskudd over statsbudsjettet.
Driften av ferdig tunnel skal også ut på konkurranse i markedet. Før det skjer er det vanskelig å skulle opplyse om hvilket prisnivå vi kan forvente for drift av en avansert undersjøisk tunnel i 2029.