Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1931 (2019-2020)
Innlevert: 15.06.2020
Sendt: 15.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Tidspunktet for når 16 km dobbeltspor fra Kleverud til Sørli skal stå ferdigstilt blir stadig skyvet på. Så sent som i statsbudsjettet for 2020 står det at ferdigstillelse skal være i 2026.
Blir det oppstart på prosjektet i 2020, og hva er statsrådens siste anslag for når strekningen skal stå ferdig?

Begrunnelse

I Prop. 117 S (2019–2020) foreslo regjeringen å utsette utbyggingen av strekningen Kleverud–Sørli på Dovrebanen. Dette skulle isolert sett medføre et redusert bevilgningsbehov på 180 mill. kroner i 2020 og om lag 510 mill. kroner i 2021. I proposisjonen står det videre at byggestart vil bli vurdert i forbindelse med statsbudsjettet for 2022. I avtalen mellom regjeringspartiene og FrP kommer det fram at deler av regjeringens kutt i bevilgningene blir reversert, så det blir opprettholdt en bevilgning på 55 mill. kroner i 2020.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: På grunn av store kostnadsøkninger i flere prosjekter i jernbanesektoren foreslo regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2020 å utsette oppstart av utbygging av dobbeltspor mellom Kleverud og Sørli. Dette innebar en reduksjon av bevilgningen til jernbaneinvesteringer på 180 mill. kroner. Kostnadsøkningene på Follobanen og Østfoldbanen (prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad) samt en endret utbetalingsprofil for to prosjekter på Vestfoldbanen, er nærmere omtalt i Meld. St. 17 (2019-2020) Noen saker om jernbane. I Prop. 117 S (2019-20209, RNB 2020 la regjeringen opp til at oppstart av prosjektet skulles vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2022.
I budsjettforliket ble det enighet om at prosjektet likevel ikke skal utsettes, og at 55 mill. kroner av det foreslåtte kuttet skulle reverseres. I første omgang vil en gjenoppstarting av prosjektet innebære at prosessen med prekvalifisering ifm. entreprisene om Tangenvika jernbanebru og Hestnestunnelen startes opp igjen.
Regjeringen er opptatt av å sette prosjektet i gang igjen, og Samferdselsdepartementet kommer til å presisere dette i et oppdrag som blir gitt til Jernbanedirektoratet. Det betyr at Bane NOR gjenopptar konkurransen om de to første entreprisene. Det er imidlertid ikke mulig med anleggsstart før tidlig i 2021, som følge av utsettelsen denne våren. Prosessen med prekvalifisering og konkurranse om entreprisene tar tid.
Det er generelt sett risiko knyttet til tidspunkt for ferdigstilling av store utbyggingsprosjekter, og det er usikkerhet om tidspunkt for ferdigstilling av Kleverud-Sørli. Jernbanedirektoratet har signalisert at det er mulig å ferdigstille prosjektet i 2027, dersom det er rasjonell fremdrift i anleggsarbeidet. Regjeringens er opptatt av at prosjekter som startes opp skal har så rasjonell fremdrift som mulig.
Jeg minner om at tilbudsforbedringen mellom Oslo og Hamar først vil være mulig når den siste parsellen mot Hamar, Sørli-Åkersvika, er fullført. For dette prosjektet fortsetter planleggingen med god fremdrift. Det er viktig å se Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika i sammenheng. Selv med utsettelsene vi har sett denne våren, er det mulig å fullføre utbyggingen av Sørli-Åkersvika samtidig som Kleverud-Sørli i 2027.