Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1969 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 18.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Utredningen fra Vegdirektoratet om bompengefordeler for biler som går på biogass lar vente på seg til tross for at tidligere statsråd for omlag et år siden var positiv og ba om rask avklaring.
Når forventer dagens statsråd at utredningen fra Vegdirektoratet er klar, og deler statsråden sin forgjengers positive syn på saken?

Begrunnelse

Skal vi nå klimamålene må bilparken omstilles. Norge er godt i gang, men kan gjøre enda mer. En av løsningen er økt satsing på produksjon av biogass. Det vil bidra til økt verdiskapning og produksjon av drivstoff på tilgjengelige og lokale ressurser. Særlig vil dette være aktuelt for nyttetransport og tyngre kjøretøy.
I dag har nullutslippskjøretøy fritak for bompenger, og har vært en del av suksessen for Norges omstilling av privatbilparken til elbiler. For biler som går på biogass gis ikke et slik fritak, men Vegdirektoratet har jobbet med problemstillingen og er ventet å legge fram en konklusjon.
Imellomtiden skal store transportbedrifter investere i fremtidige kjøretøy. Da er forutsigbarhet knyttet til rammevilkårene viktig, noe som pekes på av store transportører som TINE og ASKO.
Det er et paradoks at selv om biogass er mer miljøvennlig enn el-bil, så har el-bilfritak, men ikke biogass-biler.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er kjent med at Styringsgruppen for Oslopakke 3 25. januar 2019 vedtok at de ville gi biogassdrevne kjøretøy redusert takst i bomringen så snart som mulig, og man ba Statens vegvesen Vegdirektoratet om å starte nødvendige prosesser for å få til en slik takstreduksjon. Samferdselsdepartementet ba i brev av 27. mai 2019 Statens vegvesen om å utrede en slik takstreduksjon som beskrives i styringsgruppens vedtak. Blant spørsmålene Statens vegvesen ble bedt om å vurdere var hvordan redusert takst/fritak kan håndteres gjennom Autopass og Autosys i forbindelse med bompasseringer, og hvordan det kan kontrolleres om kjøretøy bruker biogass eller annen gass som drivstoff. Departementet ba også om at lokale myndigheter ble involvert i arbeidet på egnet måte.
Statens vegvesen etablerte en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Oslo kommune og Akershus/Viken fylkeskommune, Oslopakke 3-sekretariatet og Statens vegvesen. Det ble gjennomført møter med bransjen for å kartlegge deres synspunkter og forslag til hvordan problemstillingen kan håndteres. Styringsgruppen for Oslopakke 3 ga i møte 26. mai 2020 tilslutning til Statens vegvesens anbefalinger. Samferdselsdepartementet har nylig fått oversendt anbefalingene fra Statens vegvesen, og disse anbefalingene er for tiden til vurdering og behandling i departementet.
Når det gjelder bompengeinnkreving i byområder, viser jeg til at det er åpnet for at byene kan ta i bruk et fleksibelt takstsystem der takstene blant annet kan differensieres etter kjøretøyets miljøegenskaper. Slik miljødifferensiering er innført i bomringen i Oslo. Jeg mener på generelt grunnlag at det er viktig å tilrettelegge for bruk av miljøvennlige kjøretøy, både av hensyn til lokal luft og til klima, og mener i den forbindelse at man bør være åpen for å vurdere ulike teknologiske løsninger.
Samferdselsdepartementet vil ta stilling til anbefalingen fra Statens vegvesen, og deretter følge disse opp i dialog med Statens vegvesen og lokale myndigheter.