Hans Andreas Limi (FrP): Samferdselsdepartementet ved FrPs samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signaliserte i en pressemelding 12. april 2018 at Avtjerna i Bærum kommune kunne bli et spennende testområde for nye transportløsninger som autonome og forurensningsfrie busser.
Hva er begrunnelsen for at regjeringen nå etter at FrP gikk ut har gått bort ifra fremtidsrettede teknologiske løsninger for Avtjerna og samtidig sier nei til Bærum kommunes planer for boligbygging i området?
Begrunnelse
Bærum kommune har ønsket å sette av 2 700 dekar til boligbygging på Avtjerna som en langsiktig boligreserve. En slik utbygging ville gjort det mulig å bruke servicetunnelen til den kommende Ringeriksbanen som trasé og testarena for selvkjørende busser mellom Sandvika og Avtjerna.
Jeg antar at kommunal- og moderniseringsministeren er kjent med at det er et stort behov for flere boliger i Oslo-området. Den såkalte sykepleierindeksen viser at bare 2,6 prosent av boliger i Asker og Bærum i 2019 var oppnåelige for en singel sykepleier med en inntekt på 560.880 kroner, mens det tilsvarende tallet for Kristiansand var på 55,3 prosent. Dette er et politikerskapt problem som har fått bygge seg opp gjennom flere årtier fordi politiske vedtak lokalt og nasjonalt forhindrer tilbudssiden i Oslo-området fra å levere tilstrekkelig antall boliger. Noe av det aller viktigste som må gjøres på tilbudssiden er åpne tilstrekkelige arealer til boligbygging. I tillegg må man åpne for at arealene kan utnyttes på en fornuftig måte, og at byggekostnadene holdes nede gjennom reduksjon av unødvendige og fordyrende byggtekniske krav. Det er skuffende at regjeringen nå forhindrer Bærum kommune og Høyre-ordføreren fra å sette av arealer til fremtidig boligbygging.