Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1970 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 18.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Samferdselsdepartementet ved FrPs samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signaliserte i en pressemelding 12. april 2018 at Avtjerna i Bærum kommune kunne bli et spennende testområde for nye transportløsninger som autonome og forurensningsfrie busser.
Hva er begrunnelsen for at regjeringen nå etter at FrP gikk ut har gått bort ifra fremtidsrettede teknologiske løsninger for Avtjerna og samtidig sier nei til Bærum kommunes planer for boligbygging i området?

Begrunnelse

Bærum kommune har ønsket å sette av 2 700 dekar til boligbygging på Avtjerna som en langsiktig boligreserve. En slik utbygging ville gjort det mulig å bruke servicetunnelen til den kommende Ringeriksbanen som trasé og testarena for selvkjørende busser mellom Sandvika og Avtjerna.
Jeg antar at kommunal- og moderniseringsministeren er kjent med at det er et stort behov for flere boliger i Oslo-området. Den såkalte sykepleierindeksen viser at bare 2,6 prosent av boliger i Asker og Bærum i 2019 var oppnåelige for en singel sykepleier med en inntekt på 560.880 kroner, mens det tilsvarende tallet for Kristiansand var på 55,3 prosent. Dette er et politikerskapt problem som har fått bygge seg opp gjennom flere årtier fordi politiske vedtak lokalt og nasjonalt forhindrer tilbudssiden i Oslo-området fra å levere tilstrekkelig antall boliger. Noe av det aller viktigste som må gjøres på tilbudssiden er åpne tilstrekkelige arealer til boligbygging. I tillegg må man åpne for at arealene kan utnyttes på en fornuftig måte, og at byggekostnadene holdes nede gjennom reduksjon av unødvendige og fordyrende byggtekniske krav. Det er skuffende at regjeringen nå forhindrer Bærum kommune og Høyre-ordføreren fra å sette av arealer til fremtidig boligbygging.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Kommunal- og moderniseringsdepartementet behandlet kommuneplanens arealdel 2017–2035 for Bærum kommune, etter at Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Statens vegvesen hadde fremmet innsigelser til boligområder på Avtjerna. Innsigelsene ble tatt til følge i departementets vedtak 15. juni 2020. I vedtaket ble det lagt vekt på at boligområdene på Avtjerna er i strid med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. De statlige planretningslinjene har som mål at planleggingen skal bidra til å utvikle bærekraftige byer og tettsteder, redusere transportbehovet og legge til rette for klima- og miljøvennlige transportformer, i tråd med klimaforliket. Den regionale planen legger opp til at hoveddelen av nye boliger skal bygges i allerede eksisterende byer og tettsteder, særlig langs jernbanen.
Avtjerna har ligget inne i kommunens arealplan siden 1999. Kommunen har selv vektlagt muligheten for etablering av en baneløsning på Avtjerna, som en forutsetning for boligbygging i området. Det er nå klart at det ikke blir togstasjon på Avtjerna. Jeg er positiv til nye teknologiske løsninger i transportsektoren, men i planen departementet har hatt til behandling er det ikke lagt til grunn konkrete kollektivløsninger som kan betjene utbygging av 2700 dekar på Avtjerna. Forslaget om autonome busser i Ringeriksbanens servicetunnel er fortsatt på idéstadiet, og det er uklart om løsningen lar seg gjennomføre.
Dersom behovet for arealer til boligformål ut over planperioden tilsier det, og nye løsninger gjør det mulig å realisere et fullverdig kollektivtilbud som bidrar til å oppfylle nullvekstmålet, utelukker jeg ikke at Avtjerna kan vurderes på nytt senere. En slik vurdering må skje innenfor rammene av regionale areal- og transportplaner, der arealbruk og transportløsninger vurderes på tvers av kommunegrensene.
Jeg har lagt vekt på at Bærum kommune har dekket behovet for arealer til boligformål i kommuneplanperioden andre steder i kommunen, og at kommunen uansett har vurdert at Avtjerna ikke er aktuelt å bygge ut før etter 2040. Jeg mener dette gir god tid til å vurdere de langsiktige utviklingsretningene i hovedstadsregionen i en regional sammenheng, slik at behovet for nye og rimelige boliger kan fylles uten at det fører til økt bilbruk.