Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1999 (2019-2020)
Innlevert: 21.06.2020
Sendt: 22.06.2020
Besvart: 29.06.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Tirsdag 16. juni i år ga ledelsen i Elko i Modum beskjed til de 85 ansatte om at denne fabrikken i Scneider Electic-konseret skulle legges ned, og produksjonen flyttes til Tyskland. Det mange spør seg nå, er hvordan det er mulig at en slik fabrikk med store overskudd, også siste året, kan legges ned - kun for å tjene litt mer i et annet land.
Kan statsråden gi dem et svar på dette, og finnes det nå ingen lovhjemler som kan stanse denne nedleggelsen om det hadde vært politisk vilje til det, etter at Omstillingsloven ble opphevet?

Begrunnelse

Det henvises til nyhetsbildet, der Bygdeposten er en god kilde.
Likevel kan jeg legge til:
Det internasjonale elektrokonsernet Schneider Electric er som bekjent et multinasjonalt konsern med avdelinger i 150 land, og hadde en omsetning i 2019 på tett oppunder 300 mrd. kroner og en nettofortjeneste på ca. 26 mrd. kroner.
Så skulle en jo tro at det sto dårlig til med produksjon, fortjeneste og overskudd i den norske delen av konsernet, og kanskje aller mest i Åmot, der fabrikken skal legges ned. Da hadde det vært lettere å forstå for de 85 ansatte.
Men nei, Bygdeposten kan jo opplyse om at siste, tilgjengelige regnskapstall (for 2018) forteller om en omsetning på 726 mill. kroner, og der resultatet før skatt var på hele 341,8 mill. kroner!
Likevel sier styret at fabrikken må legges ned. Dette kan vanskelig kalles annet enn rått, brutalt og kynisk og et godt eksempel på hvor lite ansattes pålitelige og dyktige arbeidsstokk har av verdi når det kan tjenes litt mer i et annet land. Alle begrunnelser de har kommet med likner vikarierende argumenter for dette ene: fortjeneste.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Regjeringen er opptatt av å føre en næringspolitikk som stimulerer til lønnsomme arbeidsplasser og et omstillingsdyktig næringsliv.
Som kjent ble omstillingsloven opphevet 1. januar 2020. Omstillingsloven skulle legge til rette for dialog mellom bedriftseier, arbeidstakere og andre aktører som Innovasjon Norge og Arbeids- og velferdsetaten (NAV), dersom det var planer om å legge ned en virksomhet med 30 ansatte eller flere. Loven kunne ikke stanse konkrete nedleggelser, kun legge til rette for drøftelser. Erfaringene med loven viste imidlertid at den ikke i vesentlig grad bidro til å stimulere til økt samlet verdiskaping, opprettholde og skape lønnsomme arbeidsplasser samt bidra til god omstillingsevne i norsk økonomi.
Arbeidstakerrettighetene ble ikke svekket ved at loven ble opphevet. Både arbeidsmiljølovens bestemmelser og bestemmelsene i hovedavtalen mellom NHO og LO, gjelder fortsatt. Dialog mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, formalisert drøftingssituasjon med virkemiddelapparatet og fylkeskommunens rolle som næringsutvikler kan således oppnås gjennom gjeldende regelverk, uten omstillingsloven.
Jeg viser i den forbindelse til arbeidsmiljøloven § 15-2 andre setning, der det står at dersom arbeidsgiver vurderer å legge ned virksomheten eller en selvstendig del av denne, og nedleggelsen innebærer masseoppsigelse, dvs. minst ti ansatte, skal også muligheten for videre drift drøftes, herunder mulighetene for de ansattes overtakelse av virksomheten. Av § 15-2 tredje ledd følger det at arbeidsgiver i forbindelse med masseoppsigelser (ved nedbemanning og nedleggelser) skal varsle/gi melding til de ansatte samtidig som det innkalles til drøftelser. Tilsvarende melding skal også gis til NAV.
I Hovedavtalen mellom NHO og LO er det en bestemmelse i § 9-5 som gjelder drøftelser om selskapsrettslige forhold. Etter denne bestemmelsen skal ledelsen så tidlig som mulig drøfte med de tillitsvalgte (arbeidsutvalg): fusjon, fisjon, salg, hel eller delvis nedleggelse eller rettslig omorganisering av virksomheten. Dette innebærer at dersom ledelsen vurderer å nedlegge virksomheten, skal mulig videre drift, herunder om de ansatte vil overta virksomheten, drøftes med de tillitsvalgte (arbeidsutvalget). Denne bestemmelsen, sammen med arbeidsmiljøloven § 15-2, vil sikre arbeidstakerne drøftelser med ledelsen og bedriftseier i en nedleggelsessituasjon.
Omstillingsloven endret ikke på det faktum at det først og fremst er bedriftens eget ansvar å initiere og håndtere konkrete omstillinger og valg av lokalisering. Myndighetene kan ikke, verken da omstillingsloven eksisterte eller nå, overprøve bedriftseiernes forretningsmessige vurderinger som ligger bak en beslutning om nedleggelse.
Regjeringens næringspolitikk legger til rette for et omstillingsdyktig næringsliv ved å satse på gode rammebetingelser. I den forbindelse vil jeg vise til at vi blant annet har styrket virkemiddelapparatet og økt bevilgningene til forskning og innovasjon kraftig.