Kari Henriksen (A): Hva er årsaken til at ikke Foamrox kan få svar og vil statsråden ta et initiativ til å få løst saken?
Begrunnelse
Bedriften Foamrox har ved flere anledninger bedt om å bli godkjent som leverandør av miljøvennlige produkter til Statens vegvesen. Svarene uteblir.
Produktene er tatt i bruk på i flere norske veiprosjekter. Blant annet har Foamrox levert til AF-gruppen/Nye Veier i forbindelse med tunnelene på den nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Til tross for stor interesse fra sentrale norske entreprenørbedrifter, har bedriften fortsatt utfordringer med å etablere seg i det norske markedet. Årsaken er at de vegnormalene som Statens vegvesen har utarbeidet i en rekke sammenhenger stiller spesifikke krav om at det skal brukes betong – og ikke andre materialer, blant annet i tunneler.
Bedriften rapporterer nå at de har fått tilbakemelding fra enkelte entreprenører om at Statens vegvesen vil diskvalifisere entreprenører som leverer anbud som inkluderer Foamrox-produkter i leveransen. Tross utallige forhandlingsmøter og forsøk på dialog med Statens vegvesen, har ikke Foamrox fått aksept for sine produkter fra Statens vegvesen/Vegdirektoratet.
Foamrox har gjentatte ganger rettet henvendelser til Statens vegvesen/Vegdirektoratet for å få svar på hva de må gjøre for å få en godkjenning for bruk av deres produkter og materialer i utbygginger Statens vegvesen har ansvar for. Til nå har det ikke vært mulig å få svar på hva slags dokumentasjon Statens vegvesen/Vegdirektoratet krever. De henviser bare til vegnormalens krav om bruk av betong.
Statens vegvesen er den dominerende bestilleren i det norske anleggsmarkedet. De bør derfor stimulere til nye og mer klimavennlige løsninger, også når det gjelder materialvalg. Når en norsk leverandør har utviklet et nytt produkt som har åpenbare fortrinn både når det gjelder helse, miljø og sikkerhet – uten at det er dyrere å bruke – så er det helt uforståelig at Statens vegvesen aktivt motarbeider innovasjon, industriutvikling og et potensielt nytt norsk eksportprodukt ved å fastholde bruk av betong som eneste godkjente løsning. Statlige organer må gå foran når det gjelder utprøving og kjøp av grønnere og mer klimavennlige materialer.