Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2036 (2019-2020)
Innlevert: 24.06.2020
Sendt: 24.06.2020
Besvart: 30.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Hva er årsaken til at ikke Foamrox kan få svar og vil statsråden ta et initiativ til å få løst saken?

Begrunnelse

Bedriften Foamrox har ved flere anledninger bedt om å bli godkjent som leverandør av miljøvennlige produkter til Statens vegvesen. Svarene uteblir.
Produktene er tatt i bruk på i flere norske veiprosjekter. Blant annet har Foamrox levert til AF-gruppen/Nye Veier i forbindelse med tunnelene på den nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Til tross for stor interesse fra sentrale norske entreprenørbedrifter, har bedriften fortsatt utfordringer med å etablere seg i det norske markedet. Årsaken er at de vegnormalene som Statens vegvesen har utarbeidet i en rekke sammenhenger stiller spesifikke krav om at det skal brukes betong – og ikke andre materialer, blant annet i tunneler.
Bedriften rapporterer nå at de har fått tilbakemelding fra enkelte entreprenører om at Statens vegvesen vil diskvalifisere entreprenører som leverer anbud som inkluderer Foamrox-produkter i leveransen. Tross utallige forhandlingsmøter og forsøk på dialog med Statens vegvesen, har ikke Foamrox fått aksept for sine produkter fra Statens vegvesen/Vegdirektoratet.
Foamrox har gjentatte ganger rettet henvendelser til Statens vegvesen/Vegdirektoratet for å få svar på hva de må gjøre for å få en godkjenning for bruk av deres produkter og materialer i utbygginger Statens vegvesen har ansvar for. Til nå har det ikke vært mulig å få svar på hva slags dokumentasjon Statens vegvesen/Vegdirektoratet krever. De henviser bare til vegnormalens krav om bruk av betong.
Statens vegvesen er den dominerende bestilleren i det norske anleggsmarkedet. De bør derfor stimulere til nye og mer klimavennlige løsninger, også når det gjelder materialvalg. Når en norsk leverandør har utviklet et nytt produkt som har åpenbare fortrinn både når det gjelder helse, miljø og sikkerhet – uten at det er dyrere å bruke – så er det helt uforståelig at Statens vegvesen aktivt motarbeider innovasjon, industriutvikling og et potensielt nytt norsk eksportprodukt ved å fastholde bruk av betong som eneste godkjente løsning. Statlige organer må gå foran når det gjelder utprøving og kjøp av grønnere og mer klimavennlige materialer.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har undersøkt saken nærmere med Statens vegvesen og har fått opplyst at det aktuelle materialet brukes i dag i norske tunneler. Produktet brukes nå i installasjoner utenfor/bak tunnelrom. Foamrox ønsker videre å bruke materialet som erstatning for betongelementer som vann-/frostsikring.
Statens vegvesen setter krav til bestandighet av tunnelkonstruksjoner. Av hensyn til sikkerhet må andre materialer enn betong sine egenskaper kunne dokumenteres.
Det er to ulike situasjoner for bruk av Foamrox’ produkt i en veitunnel:

- Bak tunnelhvelv/vann- og frostsikringshvelv, i tverrforbindelser etc.: Her er det ikke spesifikke krav til alle materialer. Det kan på ulike områder brukes Leka, lettbetong osv. Foamrox-materialet blir brukt i disse områdene. Traforom i teknisk bygg skal bygges i betong.
- I tunnelrommet: Her er det spesifikke krav til brannmotstand for konstruksjonene i tillegg til langtidsegenskaper som bygger på internasjonale krav til sikkerhet samt lang norsk erfaring. Kravet er at det benyttes hvelv av betongelementer eller sprøytebetong. Foamrox-materialet består av et skumglassmateriale med et belegg av polyurea, og materialet må bl.a. imøtekomme kravet til brann-/røykutvikling. Foamrox er gjort oppmerksom på disse kravene og vi avventer fullverdig dokumentasjon.
Statens vegvesen har hatt flere møter med firmaet Foamrox AS, senest i januar 2019. Etaten har i tidligere møter og i dialog med firmaet bedt om dokumentasjon, først og fremst branntekniske egenskaper. Vegvesenet opplyser at de så langt ikke har mottatt denne dokumentasjonen.

For nye løsninger er det krav til dokumentasjon, som skal sendes inn for vurdering frem til eventuell godkjenning. Når dokumentert funksjon og egenskaper til nye løsninger er funnet i orden, godkjennes løsningen for bruk.
Jeg vil oppfordre både Statens vegvesen og Foamrox til å gå i dialog med sikte på å komme frem til en løsning for det videre arbeidet frem mot en ev. godkjenning av det aktuelle materialet.