Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:2087 (2019-2020)
Innlevert: 27.06.2020
Sendt: 29.06.2020
Besvart: 07.07.2020 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): I mindre kystsamfunn er det mulig å leve gode liv og muligheter for lønnsom næringsvirksomhet. Behovet for å bunkre drivstoff, til en pris som kan sammenliknes med prisen i byene er viktig for verdiskaping i eksempelvis øysamfunn i Nordland. Det gir en bedre miljø- og fordelingspolitikk om båter ikke går til nærmeste by for å bunkre, men kan bunkre i små kystsamfunn til samme pris. Det vil styrke handelen i mindre samfunn.
Vil distriktsministeren komme med en transportstøtteløsning som utgjevne forskjellene på fraktprisene?

Begrunnelse

Norge må ta vare på kystsamfunnene. Også de mindre samfunnene langs kysten må tilbys en framtid. Her finnes ekte fiskerisamfunn med høy realkompetanse innen fiskeri. Men skal en ta vare på disse samfunnene må transport og logistikk fungere, og grunnleggende tilbud må være på plass.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Regjeringen ønsker levende lokalsamfunn i hele landet. God samferdsel er viktig for utviklingen i distriktene og kan legge til rette for vekst og velferd i de mange små ressursrike samfunnene vi har i Norge. Det er uheldig at man må betale mer for drivstoff i områder med få kunder enn i områder med større kundemasse.
Spørsmålet er om en ordning for å utjevne fraktprisene er den beste løsningen. Det har vært forsøkt tidligere, senest i 2010, da den rødgrønne regjeringen foreslo å bevilge 20 millioner kroner over samferdselsdepartementets budsjett til frakt av drivstoff til forhandlere i det distriktspolitiske virkeområdet.
Utfordringen var at fraktprisutjevning var en krevende tilskuddsordning rent administrativt, og det var praktiske problemer knyttet til kontroll og avgrensing. Man endte derfor opp med å overføre rammen til Kommunal- og regionaldepartementets MERKUR-program, som investeringsstøtte for drivstoffanlegg til Merkur-butikker. Her fantes allerede en lovlig støtteordning med et etablert apparat.
Den lokale markedssituasjonen er viktig for prising av drivstoff. Det vil si at områder med høy konkurranse ofte opplever lavere drivstoffpriser. Det er ikke uvanlig at konkurransesituasjonen på mindre steder faktisk kan føre til lavere drivstoffpriser enn man har på større steder når konkurransesituasjonen tilsier dette. På andre steder er det bare én leverandør av drivstoff, og fraktkostnadene er høyere enn steder som ligger nærmere sentrale drivstofflagre. For mange av disse stedene er spørsmålet ikke først og fremst pris, men at det finnes et drivstofftilbud i lokalsamfunnet. I den sammenheng er investeringsstøtten gjennom MERKUR viktig, og regjeringen har ingen planer om å endre denne ordningen.