Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2198 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 10.08.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å få hentet hjem norske sjøfolk som har sittet fast på skip i månedsvis som følge av korona-situasjonen?

Begrunnelse

Ifølge NRK sitter 200 000 sjøfolk fast på skip som følge av korona-situasjonen. Mange av disse er norske, og enkelte har sittet fast så lenge som 13 måneder uten å se familien sin. Rederiforbundet har uttalt at sjøfolk er gisler. Det er også en sikkerhetsrisiko når sjøfolk må være uforholdsmessig lenge på båten, og ikke vet når de kan mønstre av. Det er helt nødvendig å få på plass ordninger som ivaretar muligheten for mannskapsskifte, noe som er mulig å få til i kombinasjon med smitteverntiltak.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: De globale utfordringene omkring mannskapsbytter på skip er dramatiske. Som følge av epidemien venter nå 250 000 sjøfolk verden over på å mønstre av, og like mange venter på å komme seg tilbake på jobb. Situasjonen er bekymringsfull både med hensyn til sjøfolkenes helse og det å kunne drive skipsfart internasjonalt.
Fra norsk side legges det ned store ressurser for å bidra til at skipsfarten kan gjennomføre sine mannskapsbytter. Vi har et nært samarbeid med Rederiforbundet og andre i næringen her hjemme. I Norge ble sjøfolk som frakter varer og passasjerer raskt utpekt som samfunnskritisk personell og dermed unntatt fra karantene og visumplikt. Internasjonalt spiller våre utenriksstasjoner en viktig rolle for å bistå norske rederier i enkeltsaker og for å skape bedre forståelse hos andre lands myndigheter om det kritiske behovet for mannskapsbytter.
Vi vil sammen med andre sjøfartsnasjoner fortsette å opprettholde trykket for å finne løsninger. Men dette er krevende i en tid der smittetallene globalt fortsetter å øke. Det er avgjørende å finne raske og pragmatiske løsninger for mannskapsbytter i mange land, som samtidig ivaretar nødvendige smittevernhensyn. Dette arbeidet har hatt, og vil fortsette å ha, svært høy prioritet.
Jeg hadde senest i dag et møte med de tre sjømannsorganisasjonene og Rederiforbundet der vi blant annet drøftet utfordringene omkring mannskapsbytte. Det er anslagsvis noen hundre norske sjøfolk som ikke har kunnet reise hjem som planlagt pga. koronasituasjonen. Tilbakemeldingen er at disse tilfellene i hovedsak har løst seg etter noe tid, og at samarbeidet mellom myndigheter og organisasjonene fungerer bra. Jeg understreket at organisasjonene må gi oss tilbakemelding om tilfeller som ikke løser seg, og der norske sjøfolk ikke kan reise hjem. Her ønsker vi fra myndighetenes side å gjøre det vi kan for å løse de konkrete tilfellene.