Nina Sandberg (A): Hvorfor foretok ikke politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet seg noe for å sikre at IB-elevene kunne søke med likest mulig utgangspunkt som andre videregåendeelever i årets spesielle opptak til høyere utdanning, og hvordan vil departementet framover håndtere IB-elevenes sak for å minimere de uheldige konsekvensene de er påført?
Begrunnelse
25. mars avgjorde Kunnskapsdepartementet at alle skriftlige eksamener i videregående avlyses, men at elevene likevel får vitnemål. Som følge av koronapandemien skulle elever i norsk videregående skole få søke opptak til høyere utdanning basert på standpunktkarakterer.
Statsråd Asheim uttalte i en pressemelding 21. april at han er opptatt av at alle skal ha likest mulig utgangspunkt for å søke seg til høyere utdanning.
Norske videregåendeelever på International Baccalaureate (IB) fikk derimot et helt annet utgangspunkt for å søke. Ledelsen i International Baccalaureate Organisation (IBO) bestemte at som følge av koronakrisen skulle eksamensresultater fastsettes ut fra historiske data fra tidligere elevkull og skriftlige innleveringer. Et flertall av IB-elevene opplevde å bli satt betydelig ned i karakter, og mente at avgangskarakterene ikke var riktige. Mens andre norske elever fikk vitnemål med standpunktkarakterer, ble IB-elevene tildelt karakterer ut fra algoritmer, og forskjellsbehandlet på en måte som jevnt over svekket deres muligheter for opptak. Kunnskapsdepartementet ba om en redegjørelse fra IBO, men gjorde ellers ikke noe for å sikre disse elevene likebehandling før opptaket.
Nå fastslår Datatilsynet at IB-karakterene er uriktige, som elevene selv mente. Karakterer er avgjørende for videre studier og karriere, og det er helt grunnleggende at de fastsettes på en troverdig og rettferdig måte.
Ifølge advokatfirmaet Lund & Co fantes det innen eksisterende regelverk åpning for å sikre IB-elevene mulighet til å konkurrere på lik linje med andre videregåendeelever. Advokatfirmaet mener at den algoritmiske karakterfastsettingen ville vært ugyldig etter forskrift til opplæringslova 5 3-25 fjerde ledd, og at lB-elevenes «predicted grades» burde kunne legges til grunn som tilsvarende standpunktkarakter.
Datatilsynet varsler at de vil pålegge IB-organisasjonen å sette nye standpunktkarakterer for elevene. Saken burde fått en politisk løsning før opptaket ble gjennomført. Nå er spørsmålet hva Kunnskapsdepartementet vil gjøre for å ivareta IB-elevenes videre muligheter, i en ekstraordinær situasjon.