Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2264 (2019-2020)
Innlevert: 12.08.2020
Sendt: 13.08.2020
Besvart: 21.08.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden redegjøre hvorfor det har sviktet totalt når det gjelder testkapasitet i kommunene, på tross av at regjeringen før sommeren lovet en formidabel økning i testkapasitet slik at alle kommuner skulle kunne teste 5 % av innbyggerne i løpet av en uke, og kan regjeringen redegjøre for hva som nå konkret gjøres for å sikre at alle som ønsker å teste seg, slipper å vente dagevis på å få tilgang til covid 19-test?

Begrunnelse

Regjeringen har tidligere uttalt at tre forhold måtte være på plass for å kunne åpne samfunnet kontrollert; Det er god smittesporing, trygg isolering av syke og mulighet for testing av alle med symptomer. Nå viser det seg at smittesporing-appen måtte avvikles fordi personvernet ikke ble ivaretatt og at langt i fra alle med symptomer får teste seg. Media sin oversikt over testkapasitet i de store byene avslører en ekstrem stor avstand fra faktisk testkapasitet og regjeringens målsetting om 100 000 tester i uken, det vil si inntil 5 % av innbyggerne. Veldig mange opplever nå å ikke komme gjennom på telefon til helsetjenesten, og må vente i dager for å få teste seg dersom man til slutt kommer gjennom og får svar. Dette er uakseptabelt siden situasjonen var varslet, vi er fremdeles i en pandemisituasjon, og kommunen har hatt relativt god tid til å bygge ut testkapasitet. Det er uforståelig at regjeringen ikke har hatt kontroll på testkapasiteten i landet, og at det tilsynelatende kommer som en overraskelse at testkapasiteten er så lav som den er. NRK kunne den 11/8 melde at Norges tre største byer er veldig langt fra å klare kravet på 5 prosent, og Oslo sin kapasitet er 0,7 prosent. Mange byer har nå oppstart av studier, med mange studenter som selvsagt ønsker å teste seg dersom de har symptomer. Men de opplever at systemet for testing nærmest er brutt sammen. Dette er til syvende og sist et politisk ansvar å sørge for at innbyggerne på en rask og enkel måte skal kunne teste seg under en pandemi. Det er uholdbart at regjeringen og helsemyndighetene nå bare ber folk om å teste seg, uten å ta ansvar for at det faktisk er mulig.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg må innledningsvis understreke at jeg er grunnleggende uenig i representantens beskrivelse av kommunenes innsats for å bygge opp kapasiteten for testing med "sviktet totalt". Gjennom sommeren hadde kommunene nødvendig kapasitet til å teste og spore i tråd med strategien. Når vi fikk flere lokale utbrudd i august og vi samtidig endret testkriteriene slik at folk med mistanke om at de var smittet kunne be om å få testet seg uten å ha henvisning fra lege økte etterspørselen etter tester seg betydelig. De fleste kommunene har håndtert dette godt, selv om det har vært krevende. I enkelte kommuner, spesielt de største har dette resultert i en ventetid for testing som har vært for langt. Dette gjelder spesielt Oslo.
Byrådet i Oslo har erkjent at de ikke var godt nok forberedt, men tok også umiddelbart ansvar for dette og har nå gjort en betydelig innsats for å utvide tilbudet og redusere ventetiden. kommunal- og regionalministeren og jeg hadde møte med de store kommunene, noen spesielt berørte kommuner og KS om dette temaet 20. august. Mitt inntrykk fra møtet er at alle kommunene gjør nå en stor innsats for å nå målet om å kunne teste 5 prosent av befolkningen i løpet av en uke. I møte var det viktig å trygge kommunene på at regjeringen vil kompensere kommunene for deres covid-19 relaterte kostnader og understreke betydningen av at kommunene ikke baserer test- og sporingsaktiviteten på å kun omdisponere personell fra egne helse- og omsorgstjenester, men også rekrutterer eget personell til dette. Helsedirektoratet redegjorde i møte for flere muligheter får å sikre tilstrekkelig tilgang på personell til disse oppgavene.
Oppfølgingen av TISK-strategien i kommunene er helt sentral dersom vi skal kunne ha kontroll på epidemien og slå ned lokale utbrudd.
Vi må ha respekt for de utfordringene kommunene står i. Samtidig har vi fra helsemyndighetenes side hele veien vært tydelige på betydningen av å få gjennomført nødvendig testing i kommunene. For å sørge for at kommunene var sitt ansvar bevisst ba Helsedirektoratet kommunene 1. februar om å rapportere på status for smittevern- og pandemiplaner og om å oppdatere dette planverket for å møte covid-19 pandemien. Av rapporteringen fremgikk det at om lag 25 prosent av kommunene hadde mangelfulle eller ikke oppdaterte smittevernplaner. Den rapporterte svikten i kommunens smittevernplaner, ble våren 20 gjentagende ganger fulgt opp av Helsedirektoratet i møter med fylkesmennene med smittevern- og beredskapsveiledning i samsvar med krav til kommunen i smittevernloven, sivilbeskyttelsesloven og helseberedskapsloven.
Helsedirektoratet ba kommunene i april om å etablere økt prøvetakingskapasitet for diagnostikk for SARSCov-2 tilsvarende et nivå på testing av 5 prosent av kommunens innbyggere ukentlig. Den økte prøvetakingskapasiteten i kommunene skulle etableres gjennom en grad-vis opptrapping. Kapasiteten for prøvetaking av 5 prosent av egen befolkning ukentlig skulle være etablert innen utgangen av mai. Helsedirektoratet presiserte senere sitt krav i brev at 7. mai 2020. Der ble det lagt til grunn at testkapasiteten skulle stå i forhold til den aktuelle smittesituasjonen. Helsedirektoratet viste til at FHI hadde beregnet at en prøvetakingskapasitet på om lag 1,5 prosent av befolkningen ukentlig trolig ville dekke behovet for de fleste kommuner. Helsedirektoratet påpekte likevel at det var viktig å sikre en fleksibilitet i organiseringen, slik at man kan øke eller redusere prøvetakingskapasiteten etter behov.
I brev at 3. juli fra Helsedirektoratet om operasjonalisering av TISK ved covid-19 i kommunene la direktoratet til grunn at kommunene skal ha et bemanningssystem tilpasset det til enhver tid gjeldende testbehovet. Bemanningssystemet skulle fra august 2020 gjøre det mulig, i en ekstraordinær situasjon, å skalere opp til en kapasitet tilsvarende testing av 5 prosent av de som bor/oppholder seg i kommunen ila. 1 uke.
Kravene til kommunens beredskap for og kapasitet til testing og smitteoppsporing, er fulgt opp av Helsedirektoratet i ukentlige møter med fylkesmennene og i ukentlige rapporteringer fra kommunene fra juni 20 til dags dato. Helsedirektoratet viser til at rapporteringen viser at de fleste kommunene har etablert testkapasitet som angitt av direktoratet i brevene av 24.4 og 3.7.20 og at mange kommuner har tilstrekkelig testkapasitet. Kommunene har imidlertid hele veien hatt utfordringer med tilgjengeligheten på personell. Helsedirektoratet har derfor etablert et helsepersonellregister der over 7000 ledig personell har registrert seg og er til bruk for kommunene.
Testing av 5 prosent av befolkningen i en kommune, krever både testkapasitet i kommunene og analysekapasitet i laboratoriene tilsvarende 5 prosent av befolkningen. Det har vært den praktiske prøvetakningen i enkelte kommuner som har vært utfordringen nå i begynnelsen av august. RHF-ene rapporterer at de har kapasitet for å analysere prøver fra 5 prosent av befolkningen ukentlig.
Erfaringene fra de siste ukene har medført forsterkede føringer fra Helsedirektoratet. For å sørge for tilstrekkelig med testpersonell framover, ga Helsedirektoratet 17.8 fylkesmennene og kommunene tydelige styringssignaler om straks å få på plass testkapasitet på 5 prosent av befolkningen per uke. Per 18.8 rapporterte alle kommuner med over 20.000 innbyggere til Fylkesmennene om sin reelle testkapasitet. Rapporteringen viser at mangelfull testkapasitet i det vesentlige en utfordring begrenset til våre største byer som Oslo, Trondheim og Tromsø. Utfordringer for å nå 5 prosent kapasitet er tilgang til personell og logistikk knytte til prøve-taking, forsendelse av prøver mm. Det arbeides i hele landet for å bedre testkapasiteten og Helsedirektoratet følger utviklingen tett.
Folkehelseinstituttet har vært og er svært sentrale i arbeidet med smitteoppsporing. De har laget veiledningsmateriell og har bistått flere kommuner i smittesporingsarbeidet. Folke-helseinstituttet arbeider nå med å opprette et eget smittesporingsteam som raskt vil være på plass. Teamet skal understøtte kommunenes arbeid med smittesporing framover slik at kommunene løser oppgaven mest mulig effektivt.
I august styrker vi også TISK-arbeidet ved etablering av teststasjoner ved grenseoverganger.