Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2282 (2019-2020)
Innlevert: 16.08.2020
Sendt: 17.08.2020
Besvart: 25.08.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden offentliggjøre alle rapporter i den samfunnsøkonomiske analysen om Akson, som Direktoratet for e-helse ikke har offentliggjort?

Begrunnelse

De samlede kostnadene med Akson, den kommunale journal - og samhandlingsløsningen, er beregnet til å koste 22 milliarder. Prosjektet har fått svært mye kritikk fra ulike aktører, som Legeforeningen, IT - fagmiljø og leverandører. Direktoratet for e- helse har i en samfunnsøkonomiske analyse beregnet samlede kostnader for Akson og anslår dem til å bli i overkant av 22 milliarder kroner. Den samfunnsøkonomiske analysen var et vedlegg til en hovedrapport om Akson som direktoratet publiserte i mars. Men Direktoratet for e-helse publiserte ikke dette, samt flere andre vedlegg, da rapporten ble lagt frem. Både Dagens Medisin og Legeforeningen har bedt om innsyn i analysen. Direktoratet har beregnet nytten av Akson til 25 milliarder. Legeforeningen mener at kostnadene er underestimert og at nytteberegningene er optimistiske og uten empiri og dokumentasjon.
Spørsmålsstiller mener det er avgjørende for det offentlige ordskiftet og den politiske behandlingen av saken at den økonomiske samfunnsanalysen blir offentliggjort.
Direktoratet har offentliggjort «overordnet samfunnsøkonomisk analyse».
Her file:///C:/Users/iy13/AppData/Local/Temp/Vedlegg%20J%20Oppdatert%20samfunns%C3%B8konomisk%20analyse.pdf Men de har ikke offentliggjort følgende:
E: Kontraktstrategi. Unntatt offentlighet, jf. Offentlegl. § 23 (1)
H: Kostnadsanalyse og finansiering. Unntatt offentlighet, jf. Offentlegl. § 13 (1) jf. Forvaltningsl. § 13 (1) første alt. Offentlegl. § 23 (1)
I: Usikkerhetsanalyse. Unntatt offentlighet, jf. Offentlegl. § 13 (1) jf. Forvaltningsl. § 13 (1) første alt. Offentlegl. § 23 (1)
L: Sikkerhetsarkitektur. Unntatt offentlighet, jf. offentleglova § 24 siste ledd
N: Overordnet risiko- og sårbarhetsvurdering. Unntatt offentlighet, jf. offentleglova § 24 siste ledd
Spørsmålsstiller ber om at disse analysene offentliggjøres.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse- og omsorgsdepartementet fikk overlevert sentralt styringsdokument for Akson fra Direktoratet for e-helse 28. februar 2020. Dette dokumentet er publisert på Direktoratet for e-helse sine nettsider. Dokumentet består av et hoveddokument og en rekke vedlegg. Flere av disse vedleggene er unntatt offentlighet. Vedlegg J Oppdatert samfunnsøkonomiske analyse, som representanten viser til, er offentlig og publisert på direktoratets nettsider.
Unntak fra offentlighet er begrunnet i ulike bestemmelser i offentleglova (§§ 13, 23 og 24) og forvaltningsloven (§ 13). Lovhjemlene for unntak gjelder bl.a. forhold som vil kunne medføre at økonomien eller sikkerheten i tiltaket ikke vil kunne forvaltes forsvarlig dersom de offentliggjøres. For disse dokumentene har Direktoratet for e-helse også vurdert merinnsyn etter offentleglova § 11 og om det bør gjøres unntak for resten av dokumentet etter § 12.
Jeg har på bakgrunn av representantens spørsmål bedt Direktoratet for e-helse gjøre en ny vurdering vedrørende offentliggjøring av vedleggene. De har gjort følgende vurdering:
Vedlegg E Kontraktstrategi: Vedlegget er tidligere unntatt offentlighet i henhold til offentleglova § 23 første ledd, da offentliggjøring av opplysningene ble vurdert å kunne ha uheldige konsekvenser for gjennomføringen av fremtidige anskaffelser, blant annet ved at oppdragsgiveres forhandlingsposisjon undergraves. Det er gjort en ny gjennomgang og Direktoratet vurderer nå at flere opplysninger i dette dokumentet kan offentliggjøres. Dokumentet vil bli offentliggjort på ehelse.no.
Vedlegg H Kostnadsanalyse og vedlegg I Usikkerhetsanalyse: Vedleggene inneholder blant annet opplysninger om markedspriser mm. som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde og som derfor er underlagt taushetsplikt, jf. offentleglova § 13 første ledd og forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2. I tillegg er vedleggene unntatt i henhold til offentleglova § 23 første ledd, da offentliggjøring vil kunne ha uheldige konsekvenser for gjennomføringen av fremtidige anskaffelser. Kostnadsanalysen gir detaljert innsikt i kostnadsestimatene. Kommer dette ut i markedet kan det være skadelig for forhandlingsposisjonen ved fremtidige anskaffelser til hhv. den fremtidige tjenesteleverandøren for kommunal journalløsning, Norsk Helsenett SF og Direktoratet for e-helse. Usikkerhetsanalysen er unntatt offentlighet fordi den behandler de samme kostnadsestimatene på et mer detaljert nivå enn det som er delt i hovedrapporten. Resultatene fra usikkerhetsanalysen og de viktigste driverne til usikkerhet er gjengitt i hovedrapporten. Dokumentene er unntatt i sin helhet med hjemmel i offentleglova § 12 bokstav c) da opplysningene som er unntatt fra offentlighet utgjør den vesentligste delen av dokumentene.
Vedlegg L Sikkerhetsarkitektur og Vedlegg N Overordnet risiko- og sårbarhetsvurdering er unntatt offentlighet i henhold til § 24 siste ledd, da offentliggjøring av vedleggene potensielt vil kunne undergrave informasjonssikkerheten i løsningene eller arbeidet med å sikre disse mot datainnbrudd. Dokumentene er unntatt i sin helhet med hjemmel i offentleglova § 12 bokstav c) da opplysningene som er unntatt fra offentlighet utgjør den vesentligste delen av dokumentene. Direktoratet for e-helse har vurdert meroffentlighet for de ovennevnte vedleggene, men det er ikke funnet at hensynet til offentlighet veier tyngre enn hensynene som tilsier at opplysningene bør unntas.
Det ser for meg ut til at Direktoratet for e-helse har gjort en grundig vurdering av muligheten for å offentliggjøre vedleggene representanten viser til. Vurderingen er at om informasjonen i vedleggene som unntas offentlighet skulle bli kjent vil det potensielt ha en skadelig påvirkning på en ev. realisering av Akson, både med tanke på økonomi og sikkerhet.
Jeg vil minne om at investeringskostnadene for Akson ikke er unntatt offentlighet, og at dette omtales både i hoveddokumentet og i den eksterne kvalitetssikringsrapporten (KS2). Den overordnede vurderingen fra den ekstern kvalitetssikringen er at kostnadskalkylene fremstår som komplette og at kostnadsmodellen er gjennomarbeidet, konsistent og transparent. Med de gitte forutsetningene anbefales det i den eksterne kvalitetssikringen at investeringene styres innenfor en ramme på 9,2 mrd. kroner (Q2 2020-kroner) over perioden 2021-2030. Vedleggene som er unntatt offentlighet har inngått i den eksterne kvalitetssikringen.
Regjeringen har ikke tatt stilling til om og eventuelt hvordan Akson skal realiseres.