Skriftlig spørsmål fra Anniken Huitfeldt (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2327 (2019-2020)
Innlevert: 19.08.2020
Sendt: 19.08.2020
Besvart: 28.08.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Anniken Huitfeldt (A)

Spørsmål

Anniken Huitfeldt (A): Hva gjør forsknings- og høyere utdanningsministeren for å sikre at IB-elever i år konkurrerer på like vilkår med andre avgangselever ved norske videregående skoler?

Begrunnelse

Mens elever ved vanlige linjer denne våren fikk et vitnemål basert på standpunktkarakterer, har elever ved 41 IB-linjer på norske videregående skoler over det ganske land blitt utsatt for den ene vitnemåleksperimentet etter det andre. Først satte IBs internasjonale ledelse statistiske beregnede karakterer, før de trakk dette tilbake til fordel for en karakterberegning som i sin helhet er basert på elevenes særoppgave-karakterer (såkalte Internal Assessment, IA). Disse karakterene utgjør normalt bare 15–30 prosent av den endelige vitnemålkarakteren i hvert fag og gir et snevert bilde av IB-elevenes kvalifikasjoner. Det nærmeste IB-elevene kommer standpunktkarakterer, er Predicted Grades, som er satt av den enkelte faglærer og basert på elevens prestasjoner over flere år.
Det er åpenbart at selv om IB nå har endret metode slik at noen elevers resultat er bedret, så fortsetter Datatilsynets undersøkelser, og fremdeles framstår også den nye metoden som ulovlig i henhold til den europeiske personvernforordningen GDPR – noe det ventelig vil ta lang tid å få endelig avklart. Internasjonalt har også den nye metoden vakt stor forundring.
Likebehandling er et grunnleggende prinsipp for all norsk forvaltningspraksis. Når alle andre norske elever fra videregående skoler i år kan søke opptak til høyere utdanning med sine standpunktkarakterer framstår forskjellsbehandlingen av IB-elever som svært urimelig.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: International Baccalaureate (IB) er en egen form for videregående opplæring som følger opplæring bestemt av den internasjonale stiftelsen The International Baccalaureate (IBO). I Norge kan fylkeskommunale videregående skoler og skoler godkjent etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstav c, tilby IB. I tillegg er det også enkelte private videregående skoler som ikke er godkjent etter utdanningslovgivningen som tilbyr IB. Det er en forutsetning at den enkelte skole søker og får godkjent IB-tilbudet av IBO om å få opprette et slikt tilbud.

IBO besluttet tidlig i vår å avlyse alle eksamener for alle sine elever over hele verden pga. koronasituasjonen. IB-elever har dermed ikke fått fastsatt karakterer på vanlig måte denne våren. Karakterene er fastsatt på samme måte for IB-elever over hele verden og elevenes Diploma eller Certificate er utstedt av IBO.
IBO offentliggjorde mandag 17. august 2020 at organisasjonen etter nye vurderinger har besluttet å endre karakterene på utstedte diplomer fra våren 2020 for mange av årets avgangselever. Jeg har bedt Unit om å gå i dialog med universiteter og høyskoler for å vurdere om de har kapasitet til å ta opp de aktuelle IB-elevene med ny dokumentasjon denne høsten. Dersom disse søkerne ville kommet inn med sitt nye vitnemål i hovedopptaket skal de få tilbud om studieplass. Hvis ikke universitetet eller høyskolen kan tilby studieplass fra i høst, skal disse få en reservert plass ved neste mulige opptak. Ingen som allerede har fått en studieplass vil miste denne.
Departementet er kjent med at Datatilsynet har henvendt seg til IBO om metoden IBO har brukt for fastsetting av karakterer i år og at tilsynet har sendt forhåndsvarsel til IBO om at det legger opp til å treffe vedtak om at IB-karakterene må rettes. Datatilsynet må eventuelt selv svare for korrespondansen mellom dem og IBO.
Jeg forstår at usikkerheten omkring hvilke metoder IBO har brukt for fastsetting av karakterer har skapt en uheldig og frustrerende situasjon for dem det gjelder. Norske utdanningsmyndigheter kan ikke endre eller sette til side gyldige vitnemål eller diplom, og kan derfor ikke bruke Predicted Grade (PG) alene som grunnlag for opptak.