Bjørnar Moxnes (R): Hvilke grep vil ta regjeringen for å bedre sikkerheten på Riksvei 13 i Suldal etter sommerens tre ras, og er det aktuelt å framskynde byggingen av ny tunnel på strekningen?
Begrunnelse
8. august gikk et nytt jordskred på Riksvei 13 i Suldal i Rogaland. Strekningen har lenge vært kjent som svært rasfarlig, og ble i 2018 kåret som Norges tredje farligste vei. Bare i sommer har det gått tre ras på veien, og strekningen er så farlig at Vegvesenet kvier seg for å sette opp fanggjerde av frykt for arbeidernes sikkerhet under montering av gjerdet.
Riksvei 13 har blitt en stadig viktigere trafikkåre etter åpningen av Sandsfjord bru i 2015 og Ryfylketunnelen i desember 2019. Strekningen er også en spektakulær reise, og har stort potensial for å tiltrekke seg turister. Nettopp derfor haster det å få sikret veien på en skikkelig.
I Nasjonal Transportplan ligger det inne midler til utbedring av strekningen med alternativ trasé. Løsningen innebærer blant annet en ny tunnel mellom Lovraeidet og Rødsliane. Men midlene til rassikring og tunnel ligger ikke inne i NTP før til 2024. Det betyr at risikoen for nye ras vil være svært stor i området også de neste fire årene. En framskynding av utbedringsarbeidene framstår derfor som eneste måte å gardere seg mot at liv settes i fare på strekningen framover.