Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2365 (2019-2020)
Innlevert: 21.08.2020
Sendt: 21.08.2020
Besvart: 28.08.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Skolene er i år påført ekstrautgifter som følge av koronasituasjonen. Parallelt skal skolene iverksette fagfornyelsen, der innkjøp av nye læremidler vil være en stor utgift. Charlottenlund barneskole i Trondheim risikerer å måtte kutte lærerstillinger pga. av ekstraordinære koronautgifter. Situasjonen er tilsvarende i andre kommuner.
Vil statsråden garantere at ingen skoler må kutte i lærerstillinger som følge av koronautgifter, samt sikre at alle grunn- og videregående skoler kan kjøpe inn læremidler tilpasset fagfornyelsen?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Innføring av nye læreplaner høsten 2020 blir den største endringen i skolen siden Kunnskapsløftet og er en viktig satsing for regjeringen. I statsbudsjettet for 2020 ble det bevilget til sammen 250 mill. kroner til utskifting av læremidler i forbindelse med fagfornyelsen. Av dette er 170 mill. kroner knyttet til merutgifter kommunene har til innkjøp av læremidler til fagfornyelsen. Tilskuddet for læremidler til fagfornyelsen må også sees i sammenheng med regjeringens satsing på digitale læremidler i Den teknologiske skolesekken.
Koronakrisen har store konsekvenser for norsk økonomi og rammer alle næringer og sektorer over hele landet, også kommunene og skolene våre. Gjennom hele koronakrisen har regjeringen vært tydelige på at vi skal stille opp for kommunesektoren. Det har regjeringen allerede gjort gjennom flere økonomiske tiltakspakker, og det vil vi fortsette å gjøre.
Hva gjelder skolene spesielt er det bevilget 400 mill. kroner i en tiltakspakke til å bedre situasjonen for sårbare barn og unge i forbindelse med virusutbruddet. Av midlene i tiltakspakken, gikk 170 mill. kroner til en tilskuddsordning til kommunene, fylkeskommunene og friskolene for at sårbare elever skal kunne ta igjen tapt progresjon på skolen i forbindelse med virusutbruddet. I tillegg er det bevilget 140 mill. kroner til digitaliseringstiltak i skolen, der 60 mill. kroner gikk til å styrke innkjøp av digitale læremidler gjennom Den teknologiske skolesekken og 80 mill. kroner skulle støtte kommunene i å gjennomføre digital hjemmeundervisning.
Staten skal som sagt stille opp for kommunesektoren ved å kompensere for merutgifter og mindreinntekter knyttet til virusutbruddet. Jeg forutsetter at kommunene er vel kjent med dette, og sørger for at skolene får tilstrekkelige budsjetter til å håndtere ekstrautgifter knyttet til virusutbruddet. Men siden koronakrisen ikke er over, og det fortsatt er behov for ekstraordinære smitteverntiltak, er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye det er snakk om totalt. Regjeringen har etablert en arbeidsgruppe med blant annet KS som skal se grundig på kommuneøkonomien og hvordan koronakrisen påvirker kommunene. Arbeidsgruppen er i gang med å innhente informasjon om merutgifter og mindreinntekter innenfor ulike sektorer, inkludert skolesektoren.
Høsten 2020 blir annerledes enn planlagt og skolene vil være berørt av virusutbruddet dette skoleåret. Samtidig har skoler og kommuner forberedt seg på fagfornyelsen i lang tid. Dette kombinert med koronatiltakene som allerede er iverksatt og det klare signalet som er gitt om at kommunene skal kompenseres for virkninger av virusutbruddet, mener jeg det er lagt godt til rette for skolene å innføre fagfornyelsen uten at det går på bekostning av lærerstillinger eller lignende kutt.