Skriftlig spørsmål fra Hanne Dyveke Søttar (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2385 (2019-2020)
Innlevert: 23.08.2020
Sendt: 24.08.2020
Besvart: 01.09.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Hanne Dyveke Søttar (FrP)

Spørsmål

Hanne Dyveke Søttar (FrP): Kunnskapsdepartementet har ved flere anledninger slått fast at foreldre i samfunnskritiske funksjoner har krav på fulltids barnehagetilbud fra kommunen. Det slås også fast at retten til fulltidsplass, for denne gruppen, skal gå foran beslutning om redusert åpningstid. Likevel ser vi fortsatt at det i enkelte kommuner ikke tilbys dette og at enkelte kommuner selv gjør en vurdering på hva som er samfunnskritisk personell.
Hva vil statsråden gjøre for å påse at dette kravet etterfølges alle landets kommuner?

Begrunnelse

I enkelte kommuner er det fortsatt redusert åpningstider i barnehagene, gjerne med 2-3 timer reduksjon pr dag. Dette skaper store problemer for mange foreldre, som både må bruke feriedager og/eller reduksjon i arbeidstid, og lønn, for å få en arbeidsdag tilpasset barnehagens åpningstider.
I tillegg er det kommuner som heller ikke tilbyr samfunnskritisk personell fulltids barnehageplass. Dette innebærer blant annet at leger, sykepleiere, farmasøyter etc. ikke får gjort jobben sin, fullt ut.
Kunnskapsdepartementet har selv konkludert, i svarbrev til fylkesmannen i Oslo og Viken:

«I forskrift om midlertidige tilpasninger i lovgivningen om barnehage som følge av Covid‐19 er det fastsatt at barnehageeier skal sørge for at barn som er omfattet av unntak i vedtak og forskrifter etter smittevernloven, får et tilbud i barnehagen.»

«Reglene må samlet forstås slik at barn med særlige behov og barn som har minst én foresatt i samfunnskritisk funksjon mv. skal ha tilbud i barnehagen selv om barnehagene av smittehensyn driver redusert. Hvis den reduserte åpningstiden i barnehagen gjør at formålet med unntaket i covid‐19‐forskriften ikke oppnås, skal barnehagene tilby barnet opphold utover den åpningstiden de har lagt opp til. Retten til plass og formålet om å sikre tilbud til barn med særlige behov og barnepass for foreldre i samfunnskritiske funksjoner vil gå foran beslutninger om redusert åpningstid.»

Vi har vært i en unormal situasjon lenge. Da er det særlig viktig at vi kan stole på at kjerneoppgavene fungerer som de skal. I covid-forskriftene var kravet til kommunene klart; har man samfunnskritisk funksjon skal man være sikret fulltids barnehageplass.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Utgangspunktet er at alle barnehager nå skal gi et ordinært tilbud til alle barnehagebarn. Barnehageeier kan imidlertid redusere åpningstider eller antall barn som er tilstede samtidig, dersom det er nødvendig for å oppfylle kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift, jf. covid-19-forskriften § 12b.
Det er viktig at ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner får jobbet som vanlig under utbruddet av covid-19. Vi har derfor fastsatt midlertidige regler som skal sikre at reduserte åpningstider i barnehager, ikke går på bekostning av slike kritiske samfunnsfunksjoner. Det følger av forskrift at hvis barnehagene reduserer åpningstiden, skal de likevel tilby barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon opphold utover den åpningstiden de har lagt opp til. Hvor omfattende tilbud barn til foreldre i kritiske samfunnsfunksjoner mv. skal ha, må vurderes ut fra foreldrenes behov for barnepass for å kunne ivareta funksjonen. Det tilbudet barnet normalt har i barnehagen, vil utgjøre en ytre ramme for hvor omfattende tilbudet kan være. Barn av foreldre i kritiske samfunnsfunksjoner mv. skal normalt ha et fulltidstilbud.
Hva som anses som kritisk samfunnsfunksjon er angitt nærmere i forskrift og i informasjon fra Justis- og beredskapsdepartementet på regjeringen.no. Den enkelte barnehageeier må ta utgangspunkt i dette når den skal foreta en vurdering av den enkelte person som ber om utvidet tilbud på grunn av samfunns- eller virksomhetsfunksjon. Mitt inntrykk er at barnehagene har håndtert denne krevende situasjonen på en god måte og strukket seg langt for å gi et tilbud til dem som trenger det mest.
Dersom kravene som er fastsatt i lov og forskrift ikke overholdes, er det en sak som kan tas opp med fylkesmannen. Fylkesmannen er statens representant i fylket og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Jeg vil også følge nøye med på om det er behov for ytterligere informasjon om regelverket på dette området.