Eigil Knutsen (A): Vil finansministeren forsikre seg om at Skatteetaten følger opp Kassasystemloven og tilhørende forskrift slik at kassasystemer som ikke har tilpasset seg ny lov og forskrift blir fjernet fra markedet?
Begrunnelse
Kassasystemlova trådte i kraft 1. januar 2017. Kravet var da at alle kassasystem som ble solgt eller leid ut etter denne datoen skulle følge det nye regelverket, men for å få en naturlig utskifting ble det satt opp en innkjøringsperiode på to år. Fra 1. januar 2019 er altså innkjøringsperioden over, og alle som driver med kontantsalg må følge den nye loven.
Kassasystemforskriften er gitt med hjemmel i kassasystemloven og denne forskriften angir nærmere hvilke funksjoner kassasystemene skal ha, men også hvilke funksjoner de ikke skal ha. Lovens system er for øvrig at leverandøren selv skal erklære at deres kassasystem oppfyller lovens og forskriftens krav.
Skatteetaten har i den forbindelse publisert en liste over leverandører som, basert på produkterklæringen/egenerklæringen, leverer systemer som oppfyller lovens krav.
Loven hjemler skatteetatens mulighet til å ilegge tvangsmulkt (§ 7) og overtredelsesgebyr (§ 8) til leverandører som tilbyr systemer som ikke oppfyller krav i lov og forskrift.
Den nye loven ble vedtatt for å i større grad kunne forhindre underslag. Frem til da hadde det vært få krav til funksjoner og oppbygging av kassasystemer. Noe av bakgrunnen var at Skatteetaten gjennom kontroller hadde avdekket at det var mulig å sette opp kassaapparater på en slik måte at man kunne skjule kontantsalg, noe som hadde gjort at mange næringsdrivende ikke rapporterte inn riktig omsetningstall, og dermed betalte for lite skatter og avgifter.
Aktører innen kassasystemer som har tilpasset seg kravene i lov og forskrift opplever nå at Skatteetaten i liten grad følger opp og kontrollerer innmeldte forhold om aktører som ikke følger regelverket. Dette fortrenger en sunn konkurranse i markedet og kan gjøre det vanskeligere å avdekke ulovlig unngåelse av skatter og avgifter.