Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:2399 (2019-2020)
Innlevert: 25.08.2020
Sendt: 25.08.2020
Besvart: 01.09.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Vil finansministeren forsikre seg om at Skatteetaten følger opp Kassasystemloven og tilhørende forskrift slik at kassasystemer som ikke har tilpasset seg ny lov og forskrift blir fjernet fra markedet?

Begrunnelse

Kassasystemlova trådte i kraft 1. januar 2017. Kravet var da at alle kassasystem som ble solgt eller leid ut etter denne datoen skulle følge det nye regelverket, men for å få en naturlig utskifting ble det satt opp en innkjøringsperiode på to år. Fra 1. januar 2019 er altså innkjøringsperioden over, og alle som driver med kontantsalg må følge den nye loven.
Kassasystemforskriften er gitt med hjemmel i kassasystemloven og denne forskriften angir nærmere hvilke funksjoner kassasystemene skal ha, men også hvilke funksjoner de ikke skal ha. Lovens system er for øvrig at leverandøren selv skal erklære at deres kassasystem oppfyller lovens og forskriftens krav.
Skatteetaten har i den forbindelse publisert en liste over leverandører som, basert på produkterklæringen/egenerklæringen, leverer systemer som oppfyller lovens krav.
Loven hjemler skatteetatens mulighet til å ilegge tvangsmulkt (§ 7) og overtredelsesgebyr (§ 8) til leverandører som tilbyr systemer som ikke oppfyller krav i lov og forskrift.
Den nye loven ble vedtatt for å i større grad kunne forhindre underslag. Frem til da hadde det vært få krav til funksjoner og oppbygging av kassasystemer. Noe av bakgrunnen var at Skatteetaten gjennom kontroller hadde avdekket at det var mulig å sette opp kassaapparater på en slik måte at man kunne skjule kontantsalg, noe som hadde gjort at mange næringsdrivende ikke rapporterte inn riktig omsetningstall, og dermed betalte for lite skatter og avgifter.
Aktører innen kassasystemer som har tilpasset seg kravene i lov og forskrift opplever nå at Skatteetaten i liten grad følger opp og kontrollerer innmeldte forhold om aktører som ikke følger regelverket. Dette fortrenger en sunn konkurranse i markedet og kan gjøre det vanskeligere å avdekke ulovlig unngåelse av skatter og avgifter.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Svart økonomi fører til tap av skatteinntekter og konkurransevridning for seriøse virksomheter. Regjeringen er opptatt av å krympe handlingsrommet for de useriøse aktørene. Tidligere regler og krav til kassasystem var vanskelige å kontrollere, og manglende krav til systemene skapte store utfordringer i bekjempelsen av svart økonomi ved bruk av kontanter. Regelverket trådte i kraft 1. januar 2017 for leverandører av kassasystemer med en overgangsperiode frem til 1. januar 2019, da bokføringspliktige fikk plikt til å bruke produkterklærte kassasystemer. Det nye regelverket gjør det vanskeligere å skjule kontantomsetningen ved manipulasjon av kassasystem. Skatteetaten kontrollerer både virksomheter med kontantomsetning (brukere/eiere av kasseapparat) og produsenter/systemleverandører av kassasystemer. Det følgende dekker begge grupper.
Skatteetaten benytter ulike virkemiddel for å sikre etterlevelsen av regelverk som etaten forvalter. Ved innføring av nytt regelverk legger Skatteetaten vekt på å informere og veilede skattepliktige som blir berørt av regelverket i forkant. Dette for å bidra til god etterlevelse ved ikrafttredelse av reglene. Etter innføring av nytt regelverk legges en risikovurdering til grunn ved valg av virkemiddel, hvor kontroll kan være et aktuelt tiltak. Det er viktig at Skatteetaten basert på egne vurderinger av risiko og hva som er best bruk av ressursene, velger de virkemidlene som gir god etterlevelse på det enkelte område. Det er Skatteetaten som er nærmest til å gjøre denne type vurderinger basert på fagkunnskap og hva som er best ressursanvendelse for etaten samlet sett. Dette gjelder også for regelverket om kassasystemer.
Skatteetaten følger opp kassasystemreglene og etaten har gjennomført flere aktiviteter og kontroller på området siden regelverket trådte i kraft. I 2019 opprettet Skatteetaten en egen webløsning for innsending av tips. Ifølge Skatteetaten er det mottatt få tips som gjelder brudd på regelverket om kassasystemer. Mottatte tips følges opp i Skatteetaten.
I 2019 ble det gjennomført et særskilt kontrolltiltak hvor ca. 750 aktive virksomheter i kontantbransjene ble kontrollert. Gjennomgangen viste at det var ca. 13 pst. av virksomhetene i segmentet "omsetning under 10 mill. kroner", som ikke hadde innrettet seg etter kravet til å bruke produkterklært kassasystem. Som følge av kontrollen ble det ilagt bokføringspålegg med plikt til å innrette seg etter regelverket.
Skatteetaten har i perioden 2017 til 2019 gjennom kontroller og i dialog med kassasystemleverandører innhentet kunnskap på området. Etaten avdekket da om systemene som var produkterklærte oppfylte kravene i den nye kassasystemloven med tilhørende forskrifter.
Skatteetaten har som resultat av kunnskapskontrollene, utarbeidet retningslinjer for ileggelse av pålegg og bruk av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr etter kassasystemloven.
Skatteetaten arbeider også med å integrere kontrollen av kassasystemer med etatens øvrige kontrollområder. Når skatteoppkreverne blir en del av Skatteetaten fra 1. november 2020, gir dette mulighet for at f.eks. arbeidsgiverkontroll og kontroll av kassasystemer kan ses i sammenheng. Skatteetaten har også etablert et eget miljø for å følge opp kvaliteten på kassasystemer ovenfor utviklere og leverandører. Etaten har også etablert et eget system for testinnsendinger for kassasystemer, der utviklere og leverandører får avklart om systemene tilfredsstiller utvalgte formelle krav. Dette skjer i forlengelsen av de kunnskapskontrollene og de særskilte kontrolltiltakene mot kassasystemleverandører som allerede er gjennomført.