Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2404 (2019-2020)
Innlevert: 25.08.2020
Sendt: 26.08.2020
Besvart: 01.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden i lys av det som skjedde i Florø overfor Avinor understreke viktigheten av at brannlova vært fulgt og at Avinor har eit samfunnsansvar og i beredskapssammenheng?

Begrunnelse

NRK Sogn og fjordane hadde 23. august ein sak på nett med overskrifta: «Bad om forsterkning, men brannbilen dukka aldri opp».
Bakgrunnen er brannen i Florø 22. juli i år der det oppstod brann i et rekkehus. Saken er ein god illustrasjon på manglande samarbeid på tvers av offentlege etatar der utfallet blei at tilgjengelege ressursar ikkje vart stilt til disposisjon i ein beredskapssituasjon. Brannlova er klar på at alle pliktar å delta i slike situasjonar.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: På generell basis legger jeg til grunn at Avinor følger gjeldende lover og forskrifter.
Jeg har ellers lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor viser i sitt innspill til at Avinors brann- og redningsberedskap primært skal håndtere luftfartshendelser, slik som slokking av brann i et luftfartøy. Mannskapene på norske flyplasser er opplært, utstyrt og trent i henhold til det felleseuropeiske regelverket på området (EASA 139/2014). Det vil si at Avinors personell er opplært og trent til å håndtere hendelser knyttet til luftfartøy og ikke for håndtering av bygningsbrann.
Ved anmodning om bistand vil Avinor likevel yte bistand så langt dette er mulig under hensyn til egen kompetanse, drift og beredskap. Dersom Avinors ressurser rekvireres til bistand utenfor flyplassen, vil Avinor søke å redusere eller stenge egen virksomhet der dette er mulig, slik at bidrag til ekstern brann- og redningsinnsats gis prioritet. Avinor har ved flere hendelser bistått ved eksterne brann- og redningsrelaterte hendelser. Som eksempler nevner Avinor brannen i tråleren i Tromsø, skogbrannene i Sverige, brannen i Lærdalsøyri og Lillestrøm-ulykken mellom to godstog.
Ved hendelsen i Florø onsdag 22. juli mottok Avinor henvendelse fra Alarmsentralen i Sogn og Fjordane, med forespørsel om å bistå Kinn Brannvesen ved en brann i et rekkehus. Avinor meddelte at det kunne stilles en brannbil til disposisjon, men at det på grunn av en utfordrende mannskapssituasjon, pågående helikopterbevegelser og krav til egen beredskap ikke kunne stilles med mannskap. Om lag én time etter første henvendelse, og etter at helikoptertrafikken var avviklet, ble alarmsentralen kontaktet og tilbudt brannbil med mannskap.
Avinor opplyser at det mandag 31. august skal gjennomføres en evaluering av hendelsen, med deltagere fra kommunen, brannvesen, politiet og Avinor.