Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvorfor har ikke Norge et uavhengig klageorgan for miljøsaker tilsvarende det man finner i Sverige (miljødomstol) og Danmark (miljøklagenemd)?
Begrunnelse
Norge har ikke uavhengig klageorgan for miljøsaker.
Slik det er nå står forvaltningen fritt til å bestemme hvor stor vekt hensynet til miljø skal ha i forhold til andre hensyn og interesser. Muligheten for andre til å klage på beslutningene som blir tatt kan virke til å være helt fraværende.
Dette Problemet har grunneierne i Kragerøvassdraget tatt opp med undertegnede.
Klima- og miljødepartementet stiller krav til restaurering av vassdrag og fiskevandring. I godkjenning av konsesjon til Nye Dalsfoss kraftverk i Kragerøvassdraget (NVE 201307574-44) er det likevel ingen plan i forbindelse med forvaltningen av den utrydningstruede ålen i vassdraget, visstnok kun en løs antydning om at det bør utarbeides en plan.
Slik jeg har oppfattet saken så er det lite NVE får gjort med dette, om de skulle ønske det, i ettertid.
På denne måten kan det virke som om regulanten får nærmest fritt spillerom. Om de ikke ønsker å legge til rette for fiskevandring for både ål og andre frisk som tidligere var i vassdraget, trenger de ikke det.
Som rettighetshavere til fiske og fiskevandring protesterer nå grunneierne langs vassdraget mot en slik framgangsmåte. Som forvaltere av natur argumentrer de at de er spilt ut over sidelinjen uten mulighet til å ivareta sine ønsker om å ta vare på naturen og fiskevandringen. Ødelagt fiske etter laks, sjøørret og ål her heller ikke vært erstattet.
Det er derfor grunn til å sette spørsmålstegn ved om det er riktig at NVE skal være sin egen klageinstans når det gjelder miljøspørsmål.
Til sammenligning har både Danmark og Sverige egen klageinstans for miljøspørsmål.
Ifølge Århuskonvensjonen, som Norge har underskrevet, så bør man ha en egen klageinstans I forsvarer miljøspørsmål:
• Enhver part skal treffe de nødvendige lovgivningstiltak, reguleringstiltak og andre tiltak, herunder tiltak som skal sikre samsvar mellom bestemmelser som gjennomfører denne konvensjonens bestemmelser om informasjon, allmennhetens deltakelse og adgang til klage og domstolsprøving, samt passende håndhevingstiltak for å etablere og opprettholde en klar, åpen og konsekvent ramme for gjennomføringen av bestemmelsene i denne konvensjonen. (Århus-konvensjonen, Artikkel 3, pkt. 1)