Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2465 (2019-2020)
Innlevert: 31.08.2020
Sendt: 31.08.2020
Besvart: 07.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Vil statsråden sørge for at studentrabatt omfatter lærlinger i anbudskravene for jernbanen eller på andre måter sørge for en slik likebehandling av ungdom under utdanning?

Begrunnelse

Mens studenter får rabatt, gir VY ikke tilsvarende rabatt til lærlinger. I Ruter og Østfold Kollektivtrafikk får lærlinger studentrabatt. For lærlinger som er avhengig av å benytte toget til jobb, kan denne forskjellsbehandlingen innebære en ekstra utgift på måned på 2000 kr pr måned. Det tar en stor del av en lærlinglønn på 8-10.000 kr måneder.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ordningen med skole- og studentrabatt gjelder for periodekort for lokal kollektivtransport og forvaltes av fylkeskommunene og togselskapene, og er omtalt nærmere på Samferdselsdepartementets hjemmeside:
https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/kollektivtransport/lokal-kollektivtransport/id426187/
Formålet med ordningen er å bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for å fremme gode reisevaner for denne målgruppen i fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil.
De hovedvilkår som staten har fastsatt for denne ordningen har vært gjeldende siden iverksettelse av ordningen i 2002/2003.
Ordningen omfatter bl.a. elever og studenter som har studier på fagskole-, høyskole- og universitetsnivå som hovedbeskjeftigelse, og som ikke mottar lønn i forbindelse med studiene. Staten finansierer ordningen for studenter inntil 30 år.
De vilkår som gjelder for statens finansiering er ment å utgjøre minimumsvilkår for ordningen. Fylkeskommunene og togselskapene kan derimot ha bedre ordninger enn dette basert på lokale behov og prioriteringer, herunder for lærlinger.
Selv om det kan forekomme en del ulikheter i praktiseringen av ordningen mellom fylkeskommunene og mellom fylkeskommunene og togselskapene, er erfaringen at hoveddelen av målgruppen ivaretas gjennom denne ordningen. Jeg ser det derfor ikke som aktuelt å endre regelverket slik at flere grupper blir omfattet av ordningen med skole- og studentrabatt, eller legge opp til at lærlinger skal omfattes av denne rabattordningen i anbudskravene for jernbanen.