Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2504 (2019-2020) Innlevert: 03.09.2020 Sendt: 03.09.2020 Besvart: 11.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Tor André Johnsen (FrP): Den privatfinansierte Meridian-motorveien fra Belarus til Kazakhstan skal gjøre det mulig å bruke 11 dager med lastebil fra Kina til Europa. Dette vil gi en betydelig reisetidsbesparelse sammenlignet med dagens situasjon og kunne gjøre veitransport konkurransedyktig mellom Europa og Kina. Hva vil statsråden gjøre for å sikre at den norske infrastrukturen har tilstrekkelig kapasitet for å kunne ta imot trafikkveksten som følge av dette og andre BRI-prosjekter?
Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at Statens vegvesen deltar i flere prosjekter som ser på det nordiske samarbeidet om beregninger av grunnlagsdata og transportmodeller. Dette er kunnskap som bl.a. vil bli benyttet til å oppdatere gjeldende transportmodeller. Nasjonal transportmodell er etablert med basis i Nasjonale reisevaneundersøkelser, data fra SSB, og det kodede transporttilbudet for de ulike transportformene. En transportmodell kan benyttes til å etablere prognoser for ulike år med ulik input, vurdere effekten av infrastrukturtiltak, endring i transporttilbud og økonomiske virkemidler.Nasjonal godstransportmodell er en nasjonal modell for all godstransport innen og til og fra Norge. Modellsystemet består av et sett basismatriser, kostnadsfunksjoner og en detaljert logistikkmodell for valg av transportløsning.Transportmodellene er viktig input til samfunnsøkonomiske beregninger. Gjennom disse modellene skal man ta høyde for utvikling i transportbehov for dagens og nyskapt trafikk over grensene, også fra Asia og Kina. Det vil være et viktig grunnlag for prioritering av de rette prosjekt for å tilpasse vegnettet til framtidig transportbehov.Statens vegvesens vurdering er at effekten av kortere reisetid først og fremst vil være knyttet til norsk eksport av fisk (laks og sild). Eksportmengdene fra Kina til Europa vil trolig velge ruter fra Hviterussland til kontinentet fremfor ruter gjennom de Baltiske landene til Skandinavia - i den grad disse gigantvolumene vil bli flyttet fra sjø til land i fremtiden.