Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2556 (2019-2020)
Innlevert: 08.09.2020
Sendt: 09.09.2020
Besvart: 16.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Vurderer regjeringen å gå inn for en løsning hvor helhetlig og samtidig utbygging av E16 Arna-Voss og Vossebanen skrinlegges til fordel for en utbygging med bare vei og bare deler av strekningen, eller kan han bekrefte at regjeringen fortsatt forplikter seg til en samlet og samtidig utbygging av K5?

Begrunnelse

Av et brev fra departementet til Vegvesenet, gjengitt i Bergens Tidende, går det fram at «Fellesprosjektet E16 og Vossebanen er et svært omfattende og kostbart prosjekt, og det vil være krevende å finne midler til full utbygging av K5 innenfor fremtidige budsjettrammer». Videre heter det at «Det vil altså si at E16 Arna-Trengereid og jernbanen kan bli utsatt.» Dette er helt andre signaler enn de regjeringen tidligere har gitt, og det er derfor nødvendig at regjeringen klargjør sitt syn på fellesprosjektet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at Fellesprosjektet E16 og Vossebanen på strekningen Arna-Stanghelle er prioritert i inneværende Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029, jf. Meld. St. 33 (2016-2017). I prioriteringen er det lagt til grunn felles utbygging av vei og jernbane, altså det såkalte K5-konseptet, og det er lagt til grunn et kostnadsanslag på om lag 22 mrd. kr for prosjektet.
Underveis i planleggingen har kostnadene økt vesentlig fra det som ble lagt til grunn i Meld. St. 33 (2016-2017). Statens vegvesen og Bane NOR anslår nå at prosjektet ikke vil kunne realiseres til under 25 mrd. kr.
Samferdselsdepartementet arbeider nå med å forberede NTP for perioden 2022-2033. I dette arbeidet inngår bl.a. vurderinger av hvilke strekninger og prosjekter som skal prioriteres i planperioden. Dette er et omfattende arbeid hvor prioriteringen av strekninger og prosjekter må ses i en større helhetlig sammenheng bl.a. ut ifra de overordnende transportpolitiske målsetningene. Fellesprosjektet E16 og Vossebanen vil i likhet med andre store viktige samferdselsprosjekter bli vurdert i dette arbeidet.
Fellesprosjektet E16 og Vossebanen er et svært stort og kostbart prosjekt. Full utbygging av K5 vil binde opp betydelige statlige budsjettmidler til dette prosjektet i mange år fremover, og som igjen vil kunne føre til at andre nødvendige prosjekter i samferdselssektoren skyves ut i tid.
Jeg understreker at departementet ikke har tatt stilling til prioriteringene for NTP 2022-2033. For at vi ikke skal miste tid i den videre planleggingen på den aktuelle strekningen mener jeg likevel det er viktig å allerede nå legge til rette for ev. planlegging av etappevis utbygging. Derfor har Samferdselsdepartementet gitt Statens vegvesen og Bane NOR i oppdrag både å planlegge videre for full utbygging av hele strekningen, dvs. K5, samtidig som de skal tilrettelegge planleggingen for en situasjon hvor det ev. legges opp til etappevis utbygging.
Ved etappevis utbygging kan det være aktuelt å prioritere rekkefølgen i utbyggingen etter hvilke tiltak som det haster mest med å få gjennomført, for eksempel basert på vurderinger av skredrisiko. I tillegg følger kravene av tunnelsikkerhetsdirektivet. ESA har åpnet traktatsbruddsprosedyre da de mener Norge bryter direktivets krav til oppgradering av visse tunneler på TEN-T. Direktivets frist for utbedring av tunnelene gikk ut 30.04.19, ved utgangen av 2021 vil antallet tunneler som ikke er oppgradert være 50 tunneler. Utbedring av E16 på strekningen Trengereid-Helle skal erstatte flere av tunnelene på TEN-T som ennå ikke er oppgradert.
Jeg vil komme tilbake med de endelige prioriteringene for strekningen E16 og Vossebanen i meldingen om Nasjonal transportplan 2022-2033 som legges frem for Stortinget neste år.