Skriftlig spørsmål fra Stein Erik Lauvås (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2572 (2019-2020)
Innlevert: 10.09.2020
Sendt: 10.09.2020
Besvart: 18.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Stein Erik Lauvås (A)

Spørsmål

Stein Erik Lauvås (A): Kan statsråden rydde all tvil av veien og bekrefte at tjenestetilbudet ved trafikkstasjonen på Ramstad vil bestå og at ingen av de foreslåtte endringene i tjenestetilbudet gjennomføres?

Begrunnelse

Trafikkstasjonen på Ramstad ved Mysen i Østfold gir et viktig tilbud til innbyggere og næringsliv i en stor region med over 50.000 innbyggere. Nå står tjenestetilbudet i fare for å bli sterkt redusert. Noe som vil føre til økt bruk av tid og økte utgifter så vel for enkeltpersoner som næringslivet når man må reise lenger for å få utført tjenestene det er behov for.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen har kommet langt i å digitalisere sine tjenester. I dag kan mange av tjenestene gjennomføres hjemmefra uten at man må møte opp på et tjenestested. Dette er til nytte for svært mange brukere. Når stadig flere tjenester leveres digitalt, må Statens vegvesen også tilpasse sitt tilbud slik at de får mest mulig rasjonell drift. Det har derfor vært nødvendig å se på justeringer i hvilke tjenester som tilbys hvor, for å kunne bruke ressursene mest mulig effektivt til det beste for brukerne og samfunnet.
I november i fjor leverte Statens vegvesen sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenestene på trafikant- og kjøretøyområdet. For regjeringen er det viktig å sikre gode tjenester for brukerne i hele landet. Dette er en sak som berører mange - både privatpersoner, næringsaktører og mange lokalsamfunn. Det har derfor vært nødvendig å vurdere forslaget grundig og lytte til innspill fra berørte aktører.
På bakgrunn av dette er det nå konkludert på framtidig tjenestemodell og -tilbud. De fleste tjenestestedene som var foreslått lagt ned, blir likevel opprettholdt, men det vil skje noen endringer i hvilke tjenester som tilbys hvor.
Når det gjelder tjenestetilbudet på Mysen trafikkstasjon har Statens vegvesen sett på Follo og Østfold under ett, og vurdert hvordan tjenestetilbudet kan tilrettelegges best mulig for hele befolkningen i området. Sammenlignet med andre områder i landet er det i dag forholdsvis korte avstander mellom tjenestestedene. Samtidig ligger både Mysen og Drøbak i utkanten av de tettest befolkede områdene i regionen. Statens vegvesen har derfor vurdert det slik at befolkningen samlet sett vil få et bedre tilbud ved å etablere et tilbud som er plassert mer sentralt i Follo. Politisk ledelse i departementet har mottatt flere henvendelser fra lokalpolitisk hold om denne saken. Det er bestemt et møte mellom statssekretær og kommuneledelsen i Indre Østfold den 29.september for videre dialog.
Statens vegvesen jobber videre med gjennomføringen av endringene på trafikant- og kjøretøyområdet, med sikte på at dette skal være gjennomført innen utgangen av 2024. Jeg kan opplyse om at departementet samtidig har bedt om en vurdering av om dagens ordninger med ambulerende tjenester kan utvides, eventuelt om det er ytterligere tjenester hvor slike ordninger kan etableres.