Karin Andersen (SV): Nasjonalt velferdsteknologiprogram (NVP) avsluttes i 2020.
Hva skjer med satsing på velferdsteknologi etter at prosjektperioden utløper?
Begrunnelse
SV har som politikk «at eldre skal kunne bo trygt hjemme lengre», og «ha en satsing på velferdsteknologi». Det er derfor behov for å følge opp hva som skjer med videre satsing på velferdsteknologi etter at «Nasjonalt velferdsteknologiprogram avslutter i 2020.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble etablert i 2015 og ledes av Helsedirektoratet i samarbeid med Direktoratet for ehelse og KS, skal bidra til at flere eldre kan bo i egne hjem. Programmet er finansiert over statsbudsjettet og skal gå fram til og med 2020. Programmet består av flere prosjekter: teknologi for trygghet- og mestring, medisinsk avstandsoppfølging av kronisk syke, arkitektur og infrastruktur, og sosial kontakt og verktøy for barn med nedsatt funksjonsevne.
Det er satt et mål om at alle kommuner fra 2020 skal ha tatt i bruk velferdsteknologiske løsninger som en integrert del av tjenestetilbudet. Ved rapportering pr 1. juni til NVP rapporterer ca 50 % av kommunene at velferdsteknologi er fullt integrert i tjenestene og at implementeringen har vært vanskeligst i små kommuner.
Velferdsteknologiske løsninger i tjenestetilbudene er et viktig element for å nå målet om at eldre skal kunne bo trygt i egne hjem og mestre hverdagslige gjøremål.
Holdning og kunnskap hos den eldre befolkningen til teknologiske og nettbaserte tjenester er i endring. Forskning viser også at eldre i stor grad er positive til teknologi som kan bidra til at de føler seg trygge og mestrer hverdagen, inkludert fallsensorer og GPS sporing (Lund 2020, www.forskning.no).
Men det er fortsatt mye hindringer for at omsorgstjenestene tar i bruk seg teknologi til folks beste, og det må skje en videre satsning.
Det er behov for videre satsing på:
• oppgradering av fornying av utstyr som f. eks erstatte gamle analoge trygghetsalarmer med moderne fallsensorer og GPS
• kontinuerlig opplæring av både brukere og personell
• utvikling av god brukerstøtte når ting ikke fungerer eller det skjer oppdateringer og endringer i eksisterende teknologi
• brukerinvolvert forskning, utvikling og utprøving av ny enkel og brukervennlig teknologi og kommunikasjonsformer
• en organisert erfaringsoverføring av godt fungerende løsninger
• opplysningsarbeid og kunnskapsspredning til brukere og pårørende om teknologiske løsninger.