Hans Andreas Limi (FrP): Vil statsråden sette en dato for når flyselskapene må refundere forbrukere for kansellerte flyreiser?
Begrunnelse
Forbrukerrådet mottar daglig henvendelser fra fortvilte forbrukere som har utestående krav for kansellerte flyreiser. Det er nå over et halvt år siden samfunnet ble stengt ned og for mange forbrukere dreier det seg om nokså store beløp de har utestående hos flyselskapene. Det er derfor viktig at denne saken nå får en rask avklaring. I spørsmål 15:2422 (2019-2020) om hva statsråden vil gjøre for å sikre at flyselskapene refunderer billetter for kansellerte fly, svarte Samferdselsministeren at han "så snart som mulig etter 10. september vil jeg be om en klar redegjørelse fra Luftfartstilsynet om hvordan tilsynet forsikrer seg om at flyselskapene gjør det som må forventes av dem som profesjonelle aktører". Statsråden hadde også eget møte med SAS, Norwegian, Widerøe og NHO Luftfart 11. september. Det har ikke kommet informasjon om statsråden i dette møtet tok opp forbrukernes rettigheter eller om han ga en frist for når forbruker må få tilbakebetalt penger for en tjeneste de ikke har mottatt.