Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2645 (2019-2020)
Innlevert: 16.09.2020
Sendt: 16.09.2020
Besvart: 23.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Vil statsråden sette en dato for når flyselskapene må refundere forbrukere for kansellerte flyreiser?

Begrunnelse

Forbrukerrådet mottar daglig henvendelser fra fortvilte forbrukere som har utestående krav for kansellerte flyreiser. Det er nå over et halvt år siden samfunnet ble stengt ned og for mange forbrukere dreier det seg om nokså store beløp de har utestående hos flyselskapene. Det er derfor viktig at denne saken nå får en rask avklaring. I spørsmål 15:2422 (2019-2020) om hva statsråden vil gjøre for å sikre at flyselskapene refunderer billetter for kansellerte fly, svarte Samferdselsministeren at han "så snart som mulig etter 10. september vil jeg be om en klar redegjørelse fra Luftfartstilsynet om hvordan tilsynet forsikrer seg om at flyselskapene gjør det som må forventes av dem som profesjonelle aktører". Statsråden hadde også eget møte med SAS, Norwegian, Widerøe og NHO Luftfart 11. september. Det har ikke kommet informasjon om statsråden i dette møtet tok opp forbrukernes rettigheter eller om han ga en frist for når forbruker må få tilbakebetalt penger for en tjeneste de ikke har mottatt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har stor forståelse for alle passasjerene som nå er frustrerte over lang ventetid for å få refundert billetter. Jeg har i min dialog med flyselskapene vært tydelig på at forbrukerrettighetene står fast og at det er viktig for alle parter at refusjon skjer raskt.
Jeg har tett dialog med Luftfartstilsynet som håndhever det regelverket som gir flypassasjerene rett til kontant refusjon når flyreiser kanselleres. Tilsynet har brukt sommeren og tiden frem til nå til å skaffe seg oversikt over hvor mange refusjonskrav som har blitt fremsatt, hvor mange av dem som gjelder kanselleringer, hvor mange som til enhver tid har vært ferdigbehandlet, og for dem som ikke har vært ferdigbehandlet; hva som er begrunnelsen for det.
Status midt i september er at det er forskjeller mellom de tre store norske flyselskapene:
Widerøe opplyser at samtlige krav om refusjon for kanselleringer vil bli ferdigbehandlet innen utløpet av september. Dette omfatter både billetter som er solgt direkte fra flyselskapet til passasjeren, og billetter som er solgt via reisebyrå.
Norwegian opplyser at de har brukt ressurser på å automatisere behandlingen av refusjonskravene. Videre opplyser de at "vårt mål er å være ajour innen utgangen av oktober." Luftfartstilsynet føyer til at denne målsettingen gjelder billetter solgt i alle deler av konsernet (ikke bare i Norge), salg direkte fra flyselskap til passasjer og salg via reisebyråer.
Jeg legger til grunn at Luftfartstilsynet følger opp Norwegians målsetting tett, og at forsinkelser som ikke har en akseptabel forklaring sanksjoneres.
For SAS er situasjonen mer sammensatt. Luftfartstilsynet har mottatt nokså detaljerte opplysninger om hvor mange refusjonskrav som har vært fremsatt og behandlet siden mars og frem til i dag. I tillegg har SAS informert tilsynet om når de antar å være á jour med behandlingen av de kravene som er fremsatt.
Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at takten i SAS' plan for å komme á jour ikke er akseptabel. Tilsynet er åpent for at SAS kan ha en noe høyere andel "kompliserte" krav enn de to andre selskapene, men har vanskelig for å se hvorfor ikke flere krav kan behandles automatisk, og dermed raskere. Dersom SAS ikke øker refusjonstakten sin, mener Luftfartstilsynet at et formelt pålegg med trussel om økonomisk sanksjon kan bli nødvendig.
Jeg har fått opplyst at det skal avholdes et nytt møte med SAS hos Luftfartstilsynet 24. september. Jeg forventer at det vil komme en konklusjon om SAS' videre fremdrift raskt etter dette møtet.
Svenske og danske myndigheter med ansvar for å håndheve refusjonsreglene har til behandling saker som gjelder SAS og Norwegian. Jeg har derfor bedt Luftfartstilsynet om å kontakte disse for å sikre samordning.