Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2665 (2019-2020)
Innlevert: 17.09.2020
Sendt: 18.09.2020
Besvart: 28.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Hva vil helseministeren gjøre for å bidra til at Ønsketransporten får godkjent sine biler?

Begrunnelse

Fremskrittspartiet bidro til at Ønsketransporten for 2020 fikk et statlig tilskudd på 1 million kroner, slik at de kunne videreutvikle og utvide tilbudet sitt.
Ønsketransporten har nå gått til innkjøp av flere biler, men det er fortsatt ikke ryddet opp i regelverket så Ønsketransporten møter på store utfordringer med å få bilene godkjent til bruk i tilbudet sitt.
Undertegnede har beskrevet dette i spørsmål til statsråden tidligere, og i svar fra statsråden 20. desember 2019 mente statsråden at det ikke burde by på utfordringer å få bilen godkjent, så lenge standarden og forordningen blir fulgt. Likevel ser vi nå at det skaper utfordringer, særlig i Agder. Undertegnede mener det må etableres en dialog med Ønsketransporten for å sikre at dette ryddes opp i, slik at tilbudet de gir til mennesker i livets siste fase faktisk kan videreutvikles og utvides, i tråd med Stortingets anbefaling.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Vi har innhentet en redegjørelse fra Helse Sør-Øst RHF og Sørlandet sykehus HF om kontakten med Ønsketransporten. Det fremkommer i redegjørelsen fra disse at Sørlandet sykehus i sommer mottok en henvendelse fra Ønsketransporten med ønske om at deres bil kunne godkjennes som en transportambulanse med status som utrykningskjøretøy. Helseforetaket besvarte henvendelsen og hadde da noen skriftlige spørsmål de ønsket avklart. Disse spørsmålene er ennå ikke besvart av Ønsketransporten, men helseforetaket vil vurdere saken når disse svarene foreligger.
Vi har også mottatt en redegjørelse fra Helse Vest RHF med noen erfaringer fra Stavanger om samarbeidet med Ønsketransporten. Helse Stavanger HF mener at Ønsketransporten gir et godt tilbud, og opplever at de har god dialog med avdelinger på sykehuset og andre behandlere om trygg gjennomføring av oppdrag. Det er imidlertid viktig at det er et klart skille mellom denne tjenesten som besørges av frivillige organisasjoner og tjenestene som leveres av spesialisthelsetjenesten/ambulansetjenesten ved sykehusene, i den grad det ikke er et formelt samarbeid om tjenesten/oppdragene de gjennomfører.
Ønsketransportbilen er som andre biler tilhørende frivillige organisasjoner innlemmet i beredskapen i Helse Stavanger. Det vil si at bilene godkjennes som utrykningskjøretøy, slik at Helse Stavanger kan benytte dem til dette formålet ved behov i større beredskapshendelser. Ønsketransportens biler skal ikke være merket med foretakets logo da de ikke er foretakets biler og ikke skal forveksles med ambulanser. De må merkes "syketransport" eller "beredskapsambulanse" og være blå/hvite i fargen.
Formålet med syketransport ved hjelp av Ønsketransporten er å gi syke mennesker mulighet til opplevelser de ikke ville klart på egenhånd. Dette er ofte alvorlig syke mennesker, og Helse Stavanger HF mener at i den sammenhengen som disse transportene utføres, så er det ikke behov for utrykningskjøring. Skulle en situasjon oppstå med akutt forverring skal ambulanse fra helseforetaket tilkalles, og det handler om mer enn at det er kompetent personell ombord i ønsketransportbilen. De har blant annet ikke tilgjengelig det samme utstyret og medikamentene som ambulansetjenesten har.
Jeg er sikker på at man i Agder kan lære mye av det samarbeidet som er etablert mellom Ønsketransporten og Helse Stavanger HF. For øvrig vil vi vise til vårt forrige svar vedrørende Ønsketransporten i Rogaland i desember 2019, og de regler for godkjenning og klassifisering som er fastsatt i retningslinjer fra Helsedirektoratet.