Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2750 (2019-2020)
Innlevert: 25.09.2020
Sendt: 28.09.2020
Besvart: 06.10.2020 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Dersom regjeringen endrer formålet til post 75, hva er begrunnelse for dette og hvordan vil regjeringen i så fall sikre at kompetansen ved sentrene ivaretas i et langsiktig perspektiv?

Begrunnelse

I 1996 ble det etablert tre nasjonale fartøyvernsentre, Hardanger fartøyvernsenter, Nordnorsk fartøyvernsenter og båtmuseum og Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter. Bakgrunnen var en erkjennelse av at deler av den maritime håndverkskompetansen stod i fare for å forsvinne.
Sentrene skulle sikre utøvelse av tradisjonelle maritime håndverk, men også samle dokumentasjon og bygge opp en kunnskapsbase til gavn for et stadig voksende fartøyvern. I tillegg til å sikre og videreføre rene håndverksferdigheter var det et ønske om at fartøyvernsentrene skulle ivareta kompetansen i et langsiktig perspektiv ved å utvikle bedre dokumentasjonsrutiner i forbindelse med vedlikehold, konservering og istandsetting av verneverdige fartøyer.
Sentrene får midler til å dekke stillinger knyttet til såkalte fellestjenester via kap 1429, post 75. I omtalen til post 75- Tilskot til fartøyvernsenter, under Klima- og miljødepartementets budsjett 2020 står det:

«Tilskot frå post 75 skal sikre at dei tre fartøyvernsentra kan utføre fellestenester uavhengig av økonomiske konjunkturar i samfunnet.»

På Riksantikvarens nettside under tilskudd/ fartøyvernsentre, omtales post 75 med ny benevnelse, «post 75- fagutvikling i fartøyvernet». Fra i år åpnes det også for at:

«(...) andre aktører med relevant kompetanse kan etter vurdering fra Riksantikvaren også motta tilskudd.»

Det kan nå virke som om formålet til posten endres, gjennom at flere inkluderes i ordningen. Vi frykter dette vil føre til en oppsplitting av fagmiljøene ved de tre nasjonale fartøyvernsentrene. Tidspunktet er underlig, særlig siden formål med post 75 har vært nettopp å sikre finansieringen til de tre fartøyvernsentre slik at de kan utføre fellestjenester uavhengig av økonomiske konjunkturer i samfunnet.

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Formålet med tilskotsordninga over post 75 er å sikre at kunnskap knytt til handverk innan istandsetjing og vedlikehald av fartøy blir bevart i eit langsiktig perspektiv. Aktivitetar utført på bakgrunn av tilskot frå post 75 har vore og skal framleis vere direkte knytt til dette.
Riksantikvaren si reviderte omtale i deira informasjonsmateriell om denne tilskotsordninga er en oppfølging av kulturmiljømeldinga. I Meld. St. 16 Nye mål i kulturmiljøpolitikken, som blei behandla i Stortinget før sommaren, vert rolla fartøyvernsentra har i fartøyvernet drøfta. Det vert mellom anna sagt at

«Det er et mål at fartøyvernsentrene skal fungere som et lavterskeltilbud for både eiere og håndverkere ved andre verft og båtbyggerier, og fortsatt spille en viktig rolle som nav for å sikre tilgang til og spre kompetanse innen tradisjonshåndverk».

Vidare er det sagt at

«Samarbeid og kunnskapsutveksling mellom lokale håndverksmiljø og de tre nasjonale fartøyvernsentrene er viktig for å lykkes».

Dei tre nasjonale fartøyvernsentra blei oppretta som eit verkemiddel for å sikre vidareføringa av kompetanse som var i ferd med å gå tapt ved ordinære verft og båtbyggerier på tidleg 1990-tal. Dei mottek tilskot for å oppretthalde denne kompetansen som ei felles teneste. Størstedelen av innteninga deira er likevel basert på kommersiell drift.
Sidan fartøyvernsentra blei oppretta, har fartøyvernet utvikla seg. I dag er talet verna fartøy langt større, og tilskotsposten er mangedobla. Som følgje av dette har kompetansen ved andre verft og båtbyggerier og tatt seg opp, og også disse har i dag kompetanse som er verdifull både for fartøyvernsentra og fartøyvernet.