Kari Henriksen (A): Dersom regjeringen endrer formålet til post 75, hva er begrunnelse for dette og hvordan vil regjeringen i så fall sikre at kompetansen ved sentrene ivaretas i et langsiktig perspektiv?
Begrunnelse
I 1996 ble det etablert tre nasjonale fartøyvernsentre, Hardanger fartøyvernsenter, Nordnorsk fartøyvernsenter og båtmuseum og Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter. Bakgrunnen var en erkjennelse av at deler av den maritime håndverkskompetansen stod i fare for å forsvinne.
Sentrene skulle sikre utøvelse av tradisjonelle maritime håndverk, men også samle dokumentasjon og bygge opp en kunnskapsbase til gavn for et stadig voksende fartøyvern. I tillegg til å sikre og videreføre rene håndverksferdigheter var det et ønske om at fartøyvernsentrene skulle ivareta kompetansen i et langsiktig perspektiv ved å utvikle bedre dokumentasjonsrutiner i forbindelse med vedlikehold, konservering og istandsetting av verneverdige fartøyer.
Sentrene får midler til å dekke stillinger knyttet til såkalte fellestjenester via kap 1429, post 75. I omtalen til post 75- Tilskot til fartøyvernsenter, under Klima- og miljødepartementets budsjett 2020 står det:
«Tilskot frå post 75 skal sikre at dei tre fartøyvernsentra kan utføre fellestenester uavhengig av økonomiske konjunkturar i samfunnet.»
På Riksantikvarens nettside under tilskudd/ fartøyvernsentre, omtales post 75 med ny benevnelse, «post 75- fagutvikling i fartøyvernet». Fra i år åpnes det også for at:
«(...) andre aktører med relevant kompetanse kan etter vurdering fra Riksantikvaren også motta tilskudd.»
Det kan nå virke som om formålet til posten endres, gjennom at flere inkluderes i ordningen. Vi frykter dette vil føre til en oppsplitting av fagmiljøene ved de tre nasjonale fartøyvernsentrene. Tidspunktet er underlig, særlig siden formål med post 75 har vært nettopp å sikre finansieringen til de tre fartøyvernsentre slik at de kan utføre fellestjenester uavhengig av økonomiske konjunkturer i samfunnet.