Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:31 (2020-2021)
Innlevert: 02.10.2020
Sendt: 05.10.2020
Besvart: 13.10.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): I forbindelse med utbyggingsproblemene på Johan Castberg har det kommet fram at feil i datavareprogram har først til feil på flytende produksjonsplattformer (FPSOer). DNV GL vil ikke opplyse om hvor mange FPSOer som kan være rammet av konfidensialitetshensyn.
Har statsråden forsikret seg om at disse feilene ikke utgjør en risiko for arbeidere og miljø og eventuelt iverksatt tiltak for å ivareta dette?

Begrunnelse

Bellona har sendt to brev til Olje- og Energidepartementet og varslet bekymring knyttet til uregelmessigheter ved utbyggingen på Johan Castberg-feltet. I brevet fra 7. august uttrykker de særlig bekymring knyttet til omfattende problemer med sveisearbeidet i Singapore. I et ytterligere brev datert 21. august uttrykker de i tillegg bekymring om potensielt svært alvorlige forhold på grunn av feil på opptil flere flytende produksjonsplattformer (FPSO).

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Det er oljeselskapene i rettighetshavergrupper for utvinningstillatelser som utvikler, gjennomfører, tar de kommersielle beslutningene og har ansvaret for at utbyggingsprosjektet er innenfor de rammene myndighetene har satt. Dette betyr blant annet at de er ansvarlig for at den aktuelle utbyggingsplanen følges, at utbyggingen gjennomføres på en sikker og forsvarlig måte og i henhold til de rammene myndighetene har satt.
Det er aktørene selv som er ansvarlige for at virksomheten til enhver tid er forsvarlig og i tråd med regelverket. Petroleumstilsynet fører tilsyn med at petroleumsnæringen ivaretar sitt ansvar og videreutvikler et høyt sikkerhetsnivå. Myndighetenes oppfølging kommer i tillegg til – og ikke som en erstatning for – virksomhetenes egen oppfølging.
Før en innretning kan tas i bruk på norsk sokkel gjennomfører Petroleumstilsynet en omfattende oppfølging overfor selskapene. Dette innebærer bl.a. at selskapene søker om samtykke fra Petroleumstilsynet før aktivitet kan startes opp. Samtykke betyr ikke at Petroleumstilsynet godkjenner selve aktivitetene, men at de har tillit til at selskapene gjennomfører aktivitetene forsvarlig og i samsvar med regelverket.
Det er viktig for meg å understreke betydningen av at Petroleumstilsynet er en sterk og tydelig tilsynsmyndighet overfor petroleumsnæringen. Med bakgrunn i Meld. St. nr. 12 (2017-2018) HMS i petroleumsvirksomheten har jeg derfor lagt vekt på at Petroleumstilsynet skal bruke sine virkemidler på en aktiv og tydelig måte og at de bruker hele bredde av sin virkemidler om nødvendig. Dette for å bidra til at aktørene tar sitt ansvar og sikrer etterlevelse av regelverket.